• Announcements

• Stoff

Donationer - Ni behövs   2017-06-23

Hej alla roliga!
      Varje månad saknas i nuläget ca 25 euro varje månad av vad som behövs för att hålla forumet levande. Jag kommer under sommaren här hålla kolla koll på hur det ser ut och därefter avgöra om det är så att vi har tillräckligt med personer för att hålla det flytande eller inte. Nu är det även öppet att använda swish på 0768382499.

Läs om hur man donerar här nere:

TeamFBK

Truppen + Silly Season 2017/2018

2 824 posts in this topic

Här kommer en genomgång av laget som det ser ut nu: (uppdateras regelbundet).

Målvakter

• 26. Stefan Stéen (17/18)
  • 30. Lars Haugen (17/18)
  • 35. Adam Werner (18/19)

Backar

• 3. Jens Westin (17/18+1) - Ny från Timrå IK (Källa)
  • 4. Alexander Leandersson (17/18)
  • 6. Mikael Wikstrand (19/20)
  • 41. Ilari Melart (18/19) - Ny från Luleå HF (Källa)
  • 50. Sebastian Erixon (18/19)
  • 55. Ole-Kristian Tollefsen (18/19)
  • 71. Jesse Virtanen (17/18) - Ny från Lukko Rauma (Källa)
  • 73. Anton Grundel (18/19)
  • 81. Theodor Lennström (18/19) - Ny från BIK Karlskoga (Källa)

Forwards

• 10. Marcus Nilsson (17/18)
  • 11. Joakim Nygård (18/19)
  • 13. Linus Persson (17/18)
  • 16. Alexander Johansson (17/18)
  • 22. Per Åslund (17/18)
  • 25. Martin Johansson (18/19+1) - Ny från Örebro HK (Källa)
  • 29. Oskar Steen (18/19)
  • 31. Dick Axelsson (17/18+1) - Ny från HC Davos (Källa)
  • 34. Michael Lindqvist (18/19) - Ny från AIK Hockey (Källa)
  • 61. Johan Ryno (19/20)
  • 67. Christoffer Törngren (18/19) - Ny från HV71 (Källa)
  • 74. Rasmus Asplund (17/18)

Förluster

• Adam Werner, Målvakt, IF Björklöven (Lån) (Källa)
  • Magnus Nygren, Back, HC Davos (Källa 1), (Källa 2)
  • Jonas Holös, Back, Fribourg-Gotteron (Källa)
  • Tomas Skogs, Back, Mora IK (Källa)
  • Hugo Enock, Back, Timrå IK (Källa)
  • Joel Eriksson-Ek, Forward, Minnesota Wilds (Källa)
  • Milan Gulas, Forward, HC Plzen (Källa)
  • John Persson, Forward, Mora IK (Källa)
  • Andreas Jämtin, Forward, Ny klubb ej klar (Källa)
  • Anton Gustafsson, Forward, SCL Tigers (Källa)
  • Gustaf Thorell, Forward, BIK Karlskoga (Källa)

Nyförvärv, Rykten

• Mikael Johansson, Forward, HIFK (Källa)
  • Ted Brithén, Forward, HV71 (Källa)

Förluster, Rykten

• Ole-Kristian Tollefsen, Back, Slutar pga skada
  • Rasmus Asplund, Forward, Buffalo Sabres

Förlängda kontrakt

Edited by TeamFBK
0

Spontant så känns det som att den vi bör lägga mest prio på att förlänga med är Joakim Nygård.

Sedan vill jag såklart se Gulas ett sista år innan han är klar med sitt proffsliv utomlands.

Ryno och John P är två herrar som jag (hittills av årets säsong) gärna ser att man förlänger med också men jag kan gissa att JP inte vill spela i fjärdekejdan även nästa säsong.
Björn Svensson lär vara relativt billig och accepterar säkerligen en sådan roll bättre.

Gör Asplund ett riktigt bra JVM tror jag att han är förlorad till nästa säsong.

Jag tror och hoppas fortfarande på att man försöker locka hem Lander och Pääjärvi till Sverige. 
Lägg där till Dick och vi har förmodligen SHLs starkaste forwardsuppsättning.

Pääjärvi - Lander - Gulas
Nygren - Tollefsen

Axelsson - Åslund - Nilsson
Wikstrand - Skogs

Nygård - Ryno - Johansson
Fredriksson - Grundel

Svensson - Persson - Steen
Enock

0

1 hour ago, Bengan said:

Spontant så känns det som att den vi bör lägga mest prio på att förlänga med är Joakim Nygård.

Sedan vill jag såklart se Gulas ett sista år innan han är klar med sitt proffsliv utomlands.

Ryno och John P är två herrar som jag (hittills av årets säsong) gärna ser att man förlänger med också men jag kan gissa att JP inte vill spela i fjärdekejdan även nästa säsong.
Björn Svensson lär vara relativt billig och accepterar säkerligen en sådan roll bättre.

Gör Asplund ett riktigt bra JVM tror jag att han är förlorad till nästa säsong.

Jag tror och hoppas fortfarande på att man försöker locka hem Lander och Pääjärvi till Sverige. 
Lägg där till Dick och vi har förmodligen SHLs starkaste forwardsuppsättning.

Pääjärvi - Lander - Gulas
Nygren - Tollefsen

Axelsson - Åslund - Nilsson
Wikstrand - Skogs

Nygård - Ryno - Johansson
Fredriksson - Grundel

Svensson - Persson - Steen
Enock

Glhf. 

0

8 hours ago, SaltyDog said:

Vilken Fredriksson? Simon?

Yes. Tror han är redo för att prova på SHL nästa säsong. Kanske även Ejdsell.

0

Förläng med:

• Sebastian Erixon - Skriver nog på utan att tveka. En tvåvägsback som är i bra ålder och som jag tror kan bli ännu bättre framöver.
  • Tomas Skogs - Någon som vet hur hans befintliga kontrakt ser ut? Vad jag kommer ihåg så skrev han ett 2+1 kontrakt. Är en viktig spelare som bör få förlängt om han nu inte redan har kontrakt. Det stora minuset är att han verkar vara otroligt skadebenägen.
  • Joakim Nygård - Här finns det inget att tveka på från FBK:s sida. Frågan är vad Nygård själv vill? Tror att det finns många intresserade klubbar i både KHL och Schweiz. Men frågan är om Nygård vågar släppa tryggheten i Karlstad. Kan bli ett flerårskontrakt.
  • John Persson - En spelare som också borde vara prioriterad! Däremot tror jag att John själv är tveksam då man får känslan av att han är lite missnöjd med sin roll. Men om FBK lovar att satsa mer på honom så tror jag att han stannar.
  • Johan Ryno - Ryno är svårbedömnd! Något som talar för är att det känns som att han vill hitta en stabilitet och kontinuitet (Skrev ett femårskontrakt med Leksand innan de åkte ur). Tror det står mellan FBK och Leksand om de nu är kvar i SHL.

Sen tycker jag också att man ska skriva kontrakt med Hugo Enock, Fabian Zetterlund och Lukas Enkvist.

Lämnar troligen:

• Jonas Holös - Vill nog testa på spel utomlands igen. KHL eller Schweiz ligger nog nära.
  • Milan Gulas - Känns tyvärr som att flyttlasset går hem till Tjeckien igen.
  • Tim Stapleton - Har mycket att bevisa om man nu ens ska fundera på att förlänga kontraktet. Jag tror att man prioriterar andra lösningen oavsett om han skulle börja prestera bättre eller inte.
  • Rasmus Asplund - Beror nog lite på hur han avslutar säsongen. Skulle han komma upp i 25-30 poäng i grundserien så tror jag att han förlorad till Buffalo. Men förhoppningsvis så får han en SHL-säsong till i benen innan han drar över Atlanten.

Tveksamma:

• Lars Haugen - Har ett så kallat 2+1 kontrakt där jag antar att FBK kan säga upp optionsåret innan ett visst datum. Jag tycker att Haugen har varit exceptionellt mycket bättre den här säsongen än den förra. Frågan är: Hur avslutar han säsongen? Vad finns det för alternativ till nästa säsong? Min känsla säger att han stannar.
  • Ole-Kristian Tollefsen - Även här finns det ett optionsår. Likt Haugen så har Tollefsens säsongsstart varit betydligt bättre än ifjol. Är inte den bästa hockeyspelaren, men är nog en otroligt viktig kugge i laget. Min känsla säger att han stannar.
  • Andreas Jämtin - Tycker att han bidrar med väldigt mycket till laget och kan så även göra i en fjärdekedja kommande säsong. I mitt tycke beror det lite på vilka andra alternativ som finns för just den positionen. Finns inte jättemånga spelare som man värvar just till en fjärdekedja. Så om Jämtin accepterar rollen så kan han i mitt tycke gärna få stanna en säsong till.
  • Björn Svensson - För mig är inte Björn en spelare som ska spela i en fjärdekedja. Det betyder inte att jag anser att han bör spela högre upp i FBK och om isåfall, vem ska han peta? I mitt tycke bör John Persson få chansen före Svensson. Förstår att Malmö tvekade på just detta efter förra säsongen.

Potentiella nyförvärv:

Målvakter - Jonas Gustavsson (Edmonton Oilers), Lars Johansson (Chicago Blackhawks), Linus Ullmark (Buffalo Sabres), Anders Nilsson (Buffalo Sabres), Jhonas Enroth (Toronto Maple Leafs), Henrik Karlsson (Barys Astana), Viktor Fasth (CSKA Moskva), Johan Gustafsson (Frölunda Indians), Joel Lassinantti (Luleå HF).

Backar - Ludwig Byström (Dallas Stars), Tim Heed (San Jose Sharks), Tobias Viklund (Kunlun Red Star), Patrik Hersley (Lokomotiv Yaroslavl), Lawrence Pilut (HV71), Henrik Larsson (BIK Karlskoga), Viktor Lang (BIK Karlskoga), Theodor Lennström (BIK Karlskoga),

Forwards - Dick Axelsson (HC Davos), Pontus Åberg (Nashville Predators), Max Friberg (Montreal Canadiens), Jacob De La Rose (Montreal Canadiens), Anton Lander (Edmonton Oilers), Magnus Pääjärvi (St Louis Blues), Richard Gygne (Neftekhimik Nizhnekamsk), Mario Kempe (Vityaz Podolsk), Patrick Cehlin (Rögle BK), Sebastian Wännström (Rögle BK), Simon Önerud (HV71), Ted Brithén (HV71), Martin Johansson (Örebro HK), Victor Ejdsell (BIK Karlskoga), Carl Persson (BIK Karlskoga), Pierre Engvall (Mora IK), Elias Pettersson (Timrå IK), Jonathan Dahlén (Timrå IK)

Edited by TeamFBK
0

Nygård är först ut att diskutera nytt kontrakt med klubben.

Givetvis är det ett långtidskontrakt som är aktuellt då det är en spelare som klubben vill bygga runt. Man kan ju lugnt säga att Nygård sitter i ett bra förhandlingsläge då det är en svensk spelare som är på väg mot toppen av sin karriär och för att det säkerligen finns en hel del intressenter både i SHL och utomlands. Om FBK ska få till en förlängning så är det nog en topp-sex spelare både vad gäller lön och hierarki som gäller.

I artikeln nämns även Haugen och Tollefsens optioner på ett år. Men enligt Loob ligger största intresset i att förnya kontrakt i dagsläget. Man kan väl gissa på att spelare som Ryno, Erixon och John P är nästa trio att förhandla med klubben. Gulas och Holös lär vänta till efter säsongen. Skogs, Jämtin och Stapleton vill nog klubben vänta med till efter säsongen för en noggrann utvärdering samt jämförelse om vad som finns på marknaden. Skogs hade varit given om han inte vore så skadebenägen.

http://www.vf.se/sport/ishockey/nygard-i-samtal-om-nytt-fbkkontrakt

0

Vad har Nygård för familjesituation? Finns det nåt som håller honom kvar i Karlstad? Kan tänka mig att han kommer ha väldigt lukrativa erbjudanden från andra SHL klubbar. Vill han flytta till t ex Sthlm så finns nog inga hinder (om inte dif åker ur förstås)

Jag hade gärna haft kvar John P också men jag kan inte tänka mig att han vill stanna hos oss

0

8 minutes ago, Hooben said:

Vad har Nygård för familjesituation? Finns det nåt som håller honom kvar i Karlstad? Kan tänka mig att han kommer ha väldigt lukrativa erbjudanden från andra SHL klubbar. Vill han flytta till t ex Sthlm så finns nog inga hinder (om inte dif åker ur förstås)

Jag hade gärna haft kvar John P också men jag kan inte tänka mig att han vill stanna hos oss

Det enda jag vet/hört är ju att han är extremt sällskapssjuk. Hänger mycket med t.ex. Wiken, Nygga m.m. Han är nog inte den som "bara byter". Då ska det finnas någon/några som han känner säkerligen.

Därför ökar nog chanserna för oss i och med att jag tror att han har svårare att ta KHL-NLA-NHL. Och i Sverige har man nästintill samma summor man konkurrerar med. För mig får han vara top3 betalda i klubben. Tycker att han bidrar med så mycket mer än bara poäng.

0

Av dom som har utgående kontrakt ser jag ingen som bör prioriteras före Nygård att förnya med. Det skulle vara Ryno då kanske.
Av den anledningen så ser jag gärna att man är beredd att lägga en större summa för att få ha kvar Nygård i klubben.

0

Som Ryno spelar nu så borde han vara näst efter Nygård. Han spelar som den dominanta centern som vi värvades från Leksand. Han spelar sitt livs hockey just nu och verkar hel! Givet att förlänga! Frågan är vart han har hjärtat? Leksand?

0

Magkänslan säger att Ryno trivs väldigt bra i Färjestad, återstår att se om det räcker. Ett Trasigt Leksand känns inte så superkul att återvända till, speciellt om man vill ha chansen att vinna något.

0

6 hours ago, TeamFBK said:

Som Ryno spelar nu så borde han vara näst efter Nygård. Han spelar som den dominanta centern som vi värvades från Leksand. Han spelar sitt livs hockey just nu och verkar hel! Givet att förlänga! Frågan är vart han har hjärtat? Leksand?

Ryno.. Hjärta? Nejdu, jag tror han spelar där han uppskattas just nu, om man kollar på historiken. :) Möjligt att man kan få honom att trivas dock!

0

2 hours ago, Stoff said:

Ryno.. Hjärta? Nejdu, jag tror han spelar där han uppskattas just nu, om man kollar på historiken. :) Möjligt att man kan få honom att trivas dock!

Så är det säkert. Men med åldern både tror och hoppas jag att man kanske värdesätter att ha en fast punkt och slutar hoppa runt.

Att man flyttar runt när man är yngre och innan man skaffar familj ser jag som nåt man ska göra!

0

Hej. Jag är helt ny på detta Forum. Någon som vet om Micke Johansson är intresserad av att spela i FBK nästa säsong? Finns det nåt intresse från FBK att värva Honom igen?

0

3 hours ago, PuppetMaster said:

Hej. Jag är helt ny på detta Forum. Någon som vet om Micke Johansson är intresserad av att spela i FBK nästa säsong? Finns det nåt intresse från FBK att värva Honom igen?

Hoppas verkligen inte att Micke Johansson är aktuell. Trots sin långa FBK-karriär så lockar pengarna mer för Mike och sånt ska inte uppskattas.

Men om man SKA ta tillbaka Micke Johansson så måste det vara till någon av de två första kedjorna. Där är det dock full konkurrens om platserna då man säkert kommer försöka få tillbaka Dick Axelsson, samt att man säkert vill förlänga med både Nygård och Gulas. Så om det ska bli aktuellt med Magic Mike så förutsätter jag att det inte går i lås med antingen Dick eller Nygård. Någon ersättare är han inte till Gulas då jag hoppas att man i såfall söker en målskytt av rang. Jag ser inte heller Mike som en center.

Edited by TeamFBK
2

On 11/23/2016 at 20:49, rurik said:

Så är det säkert. Men med åldern både tror och hoppas jag att man kanske värdesätter att ha en fast punkt och slutar hoppa runt.

Att man flyttar runt när man är yngre och innan man skaffar familj ser jag som nåt man ska göra!

Exakt

0

Det har minst sagt varit en spännande utveckling för den egna produkten Erik Thorell efter att ha lämnat klubben säsongen 2012/2013.

13/14 spelade han i Rögle i hockeyallsvenskan och gjorde en ganska medioker säsong med 11(4+7) poäng på 33 matcher och fick då lämna klubben efter en säsong. Han gick istället till Karlskrona och fick det att lossna rejält! 30 poäng (10+20) på 42 matcher. Karlskrona tog steget upp i SHL och man valde helt oväntat att bryta kontraktet med Thorell under försäsongen.Han valde då att flytta tillbaka till "Värmland" och BIK Karlskoga där hans stora genombrott skulle komma med 50 poäng (15+35) på 52 matcher. Många klubbar blev snabbt intresserade och Thorell valde bort SHL-bud för att testa lyckan i SM-Liiga och TPS Åbo. På 25 matcher har han hittills mäktat med 21 poäng, varav 14 mål.

Det känns som att FBK borde finnas med i bilden i framtiden för Thorell om utvecklingen fortsätter såhär. Han har ett optionsår kvar med TPS och jag skulle tippa på att och klubben vill förlänga det så fort som möjligt. Om nu inte någon SHL-klubb ger ett bättre erbjudande (Färjestad?).

Färjestads nya identitet om man citerar Leffe Carlsson så ska vi ju helst 1.Värva svenska spelare 2. Värva spelare med värmländsk anknytning. Så frågan är om man orkar låta bli Thorell?

Min personliga åsikt är att Thorell själv kan må bra av två säsonger där han är ledande spelare i TPS Åbo. För om han skulle komma hem till FBK redan till nästa säsong så tror jag inte att han tar en topp 6 placering bland ytterforwards. Tror inte att han själv är sugen att komma hem till en fjärdelina. Så utnyttja optionsåret och kom tillbaka till säsongen 18/19.

Vad tycker ni?

1

1 hour ago, TeamFBK said:

Min personliga åsikt är att Thorell själv kan må bra av två säsonger där han är ledande spelare i TPS Åbo. För om han skulle komma hem till FBK redan till nästa säsong så tror jag inte att han tar en topp 6 placering bland ytterforwards. Tror inte att han själv är sugen att komma hem till en fjärdelina. Så utnyttja optionsåret och kom tillbaka till säsongen 18/19.

Vad tycker ni?

Håller helt med, hoppas bara han kör på ett år till så att ingen konkurrent snuvar oss på honom. Samtidigt måste det finnas en plan för hur man ska spela honom. Känns inte riktigt som han fick den chansen sist han var här då han ofta spelade med Holtet och Bastiansen med mycket defensiva uppgifter. Jag skulle gilla att se Erik tillbaka 18/19.

En annan spelare jag skrivit om tidigare är Martin Johansson, jag hoppas verkligen att FBK har gett honom ett kontrakt. Han skulle passa perfekt in i det spelsystem vi nu försöker implementera. Verkligen en laglojal spelare som kan spela i alla situationer. Det som talar emot är väl att han redan en gång nobbat ett kontrakt från oss och att, om jag inte missminner mig, hans tjej är från Örebro trakten.

0

6 minutes ago, Abruzzi said:

Håller helt med, hoppas bara han kör på ett år till så att ingen konkurrent snuvar oss på honom. Samtidigt måste det finnas en plan för hur man ska spela honom. Känns inte riktigt som han fick den chansen sist han var här då han ofta spelade med Holtet och Bastiansen med mycket defensiva uppgifter. Jag skulle gilla att se Erik tillbaka 18/19.

En annan spelare jag skrivit om tidigare är Martin Johansson, jag hoppas verkligen att FBK har gett honom ett kontrakt. Han skulle passa perfekt in i det spelsystem vi nu försöker implementera. Verkligen en laglojal spelare som kan spela i alla situationer. Det som talar emot är väl att han redan en gång nobbat ett kontrakt från oss och att, om jag inte missminner mig, hans tjej är från Örebro trakten.

Laglojal vettefan, men inte kanske en hockeyhora heller. 

0

30 minutes ago, Stoff said:

Laglojal vettefan, men inte kanske en hockeyhora heller. 

Jag menade att det är en väldigt bra kille att ha i laget. En som alltid kommer till jobbet och gör sitt, gnäller aldrig utan kör bara på och som jag skrev så kan han spela i alla situationer.

0