TeamFBK

Truppen + Silly Season 2017/2018

3 108 posts in this topic

3 minutes ago, JTK said:

Vilket lag klarar en långtidsskada på sin förstecenter menar du?

Jag menar inte bara Ryno...ta någon annan med, jag menar att Norman vore en värvning som som skulle styrka upp en i mina ögon svag centeruppställning...

0

Någon som vet vad Dick Axelssons status är? Att missa försäsongsmatcher "av privata skäl" är oroande. Kan det vara så att man anger "av privata skäl" istället för "Dicks fysiska status motsvarar inte förväntningarna för en A-lagsspelare i Färjestad BK"? 

0

12 hours ago, 4nor5 said:

Hugg på Norman! Kan inte vara nöjda med bredden på centersidan...en långtidsskada på Ryno ger Asplund för mycket ansvar...

http://bloggar.expressen.se/mrmadhawk/2017/08/08/norman-ar-ledig-pa-marknaden/

Hade såklart varit riktigt fint att få in Norman, men det skulle resultera i att Asplund petas ner till tredje. Med tanke på hur Asplund spelade efter JVM så vet vi nu att det finns kaliber nog för att dominera även i SHL för Asplund, om han får kontinuitet och förtroende att ta nästa kliv.

Spelar han så bra under hela säsongen och finner kemin med Dick och Martin så kommer han lätt gå över 35-40 poäng när vi summerar 17/18.

2

Håller med Bengan. Sen lär Norman vara svindyr o jag skulle tippa på att vi inte har i närheten av råd med en sån spelare. Speciellt inte efter VF-podden där det spekulerades att Melarts kostnad gjorde det omöjligt med Matt Anderson.

Asplund wow-ade fansen i Buffalo under campen och jag tror att vi kommer bli grymt överraskade i vinter...

0

Självklart vill jag och önskar jag att Asplund ska få en framträdande roll men jag tror ju inte att han skulle hämmas av att leda en tredjelina och konkurrera om en andralinan. Dessutom behövs konkurrens och dagens cetersida är inte slagkraftig nog. Med Norman i laget skulle det bli så. 

Persson tycker jag inte håller och han har fått chanser nog. Fogström är ok att leda en fjärdelina men jag gillar inte den värvningen ändå, hade föredragit något mer intressant och utvecklingsbart som exempelvis Dan Petterson i Västervik, lagkapten, stor och sjukt bra på tekningar.
1

Posted (edited)

1 hour ago, 4nor5 said:

Självklart vill jag och önskar jag att Asplund ska få en framträdande roll men jag tror ju inte att han skulle hämmas av att leda en tredjelina och konkurrera om en andralinan. Dessutom behövs konkurrens och dagens cetersida är inte slagkraftig nog. Med Norman i laget skulle det bli så. 

Persson tycker jag inte håller och han har fått chanser nog. Fogström är ok att leda en fjärdelina men jag gillar inte den värvningen ändå, hade föredragit något mer intressant och utvecklingsbart som exempelvis Dan Petterson i Västervik, lagkapten, stor och sjukt bra på tekningar.

Fair point. Dock håller jag med Bengan och Hooben angående Asplund. Jag tror och hoppas vi kommer få njuta av honom ordentligt den här säsongen. Inte på samma nivå som vi fick njuta av JEE förra säsongen, men inte långt bort. Sen tycker jag vi sitter ganska tryggt i båten för tillfället med nuvarande truppen. Även om vi har det gott ställt med ekonomin behöver vi inte lägga mer krut på värvningar nu. Ge laget och spelarna en chans först så kan vi spetsa till eller bredda truppen mer framåt våren. Kommer garanterat finnas resurser och med största sannolikhet plats för en högkvalitativ spelare som kan vara tungan på vågen.

Edited by Janne
1

Det är nog ingen här som skulle klaga ifall centersidan var mer offensivt kunnig, eller bara namnkunnigare. Dock tror jag att vi kommer uppskatta Fogströms slit.

Som någon tidigare sagt är nog Linus den som jag inte riktigt vill ha med, som man kunde ersatt.

0

Lite intervjuer från ispremiären. Glimt TV från i fredags. http://glimt.tv/ispremiar-for-farjestad/
(men visst var ispremiären i måndags?)
Det känns som att reportaget riktar sig till en lite bredare publik än oss nördar härinne, men
jag tycker ändå det är gôtt med lite hockey efter en lång sommar.

0

On 2017-08-06 at 23:33, Mikey13 said:

Japp, dom sänds på Cmore, tycker dock att priserna har blivit rejält mycket dyrare på ett par år.
449:-/månad för abonnemang och 99:-/match för en träningsmatch.

Jo, de har buntat ihop med fotbollen förra säsongen, och den här med filmer och gud vet vad. Därmed passerar de min gräns för vad som är rimligt för streamad hockey. Fördelen är ju att den pengen hamnar på matcher live istället för i cmores fickor.

0

Nya bud inför imorgon enligt VF. Dick med trots allt, Fogström ska på begravning i Finland och saknas.

Förändringarna ger en andrakedja med M Johansson-Asplund-Dick, fjärdekedja med Zetterlund-Steen-Lindqvist.

Märkligt att man trycker ihop tre rightare i en kedja istället för att sprida ut dom lite om ni frågar mig, men men. Säkert sevärd!

0

5 hours ago, Eaglecott said:

Jo, de har buntat ihop med fotbollen förra säsongen, och den här med filmer och gud vet vad. Därmed passerar de min gräns för vad som är rimligt för streamad hockey. Fördelen är ju att den pengen hamnar på matcher live istället för i cmores fickor.

Japp. I överkant om man inte kan dela med nån. Men de paketerar ju för att de måste få in pengar. De har säkert räknat på det... 

Men brukar det inte dyka upp ett erbjudande lite närmare seriestart? Har för mig att det gjorde det ifjol. 

Tänker nog ha is i magen, och sen se om jag kan dela med far min. 

1

Måste säga att de få matchintervjuer jag hittills sett med Pennerborn, inte direkt gjort mig tryggare gällande att han är rätt person att leda oss till ett SM-guld.

I de första intervjuerna med honom, "vid sidan av hockeyrinken", kan jag tycka att det är naturligt att han känns lite osäker (ny i rollen etc). Tänkte samma sak när jag kollade på videon om när grabbarna samlades efter sommaren och skulle ut och cykla. Där står Pennerborn och ska beskriva för gänget hur dagarna ska läggas upp - och även där rycker jag att det osar osäkerhet (men återigen, helt förståligt).

Nu är matcherna igång. Träningsmatcher i en pajasarena förvisso, men ändå - nu gäller det att få fart på grabbarna. Dags för Pennerborn att börja inge lite repekt både hos spelare och publik.

Jag hoppas att jag är snett ute, och att jag känner mig mycket lugnare efter att ha sett honom under en match där takbjälkar inte hindrar honom från att tagga till ordentligt.

0

1 hour ago, Dallas said:

Måste säga att de få matchintervjuer jag hittills sett med Pennerborn, inte direkt gjort mig tryggare gällande att han är rätt person att leda oss till ett SM-guld.

I de första intervjuerna med honom, "vid sidan av hockeyrinken", kan jag tycka att det är naturligt att han känns lite osäker (ny i rollen etc). Tänkte samma sak när jag kollade på videon om när grabbarna samlades efter sommaren och skulle ut och cykla. Där står Pennerborn och ska beskriva för gänget hur dagarna ska läggas upp - och även där rycker jag att det osar osäkerhet (men återigen, helt förståligt).

Nu är matcherna igång. Träningsmatcher i en pajasarena förvisso, men ändå - nu gäller det att få fart på grabbarna. Dags för Pennerborn att börja inge lite repekt både hos spelare och publik.

Jag hoppas att jag är snett ute, och att jag känner mig mycket lugnare efter att ha sett honom under en match där takbjälkar inte hindrar honom från att tagga till ordentligt.

Har ingen aning om hur han kommer att lyckas, men på grundlag av de mediaframträdanden som du referear till är jag helt oening i att det är möjligt att dra några som helst slutsatser om saken. Eller om honom.

Menar du på allvar att 'att tagga till' är en avgörande, respektingivande eller ens en önskvärd ledaregenskap?

0

2 hours ago, Gnell said:

Har ingen aning om hur han kommer att lyckas, men på grundlag av de mediaframträdanden som du referear till är jag helt oening i att det är möjligt att dra några som helst slutsatser om saken. Eller om honom.

Menar du på allvar att 'att tagga till' är en avgörande, respektingivande eller ens en önskvärd ledaregenskap?

Eh, ja jag menar på allvar att en huvudtränare ska kunna "tagga till" när behovet finns. Det är inte bara en önskvärd ledaregenskap, utan något som är (för att använda dina ord) helt avgörande för att en ledare ska lyckas - oavsett bransch. Hur kan du ifrågasätta det?

Nu fanns det sina förklaringar till att det inte verkade särskilt livat i båset (första träningsmatcherna, nämnda takbjälkar mm) så det har jag förståelse för. Däremot är jag helt och fullt övertygad om att vi behöver en aktiv huvudtränare som spelarna både ser upp till och respekterar.  En huvudtränare som kan tagga till när det behövs, och inte en som ger intrycket av ett skolbarn som precis börjat i en ny klass.

Förhoppningsvis kommer vi se JP växa in i rollen de närmaste matcherna.

1

4 hours ago, Dallas said:

Eh, ja jag menar på allvar att en huvudtränare ska kunna "tagga till" när behovet finns. Det är inte bara en önskvärd ledaregenskap, utan något som är (för att använda dina ord) helt avgörande för att en ledare ska lyckas - oavsett bransch. Hur kan du ifrågasätta det?

Nu fanns det sina förklaringar till att det inte verkade särskilt livat i båset (första träningsmatcherna, nämnda takbjälkar mm) så det har jag förståelse för. Däremot är jag helt och fullt övertygad om att vi behöver en aktiv huvudtränare som spelarna både ser upp till och respekterar.  En huvudtränare som kan tagga till när det behövs, och inte en som ger intrycket av ett skolbarn som precis börjat i en ny klass.

Jag förstår din poäng. JPs kroppsspråk har inte känts förtroendeingivande alls av det man sett, men ledarskapet är ju mer komplext än att en huvudtränare måste kunna "tagga till". Till att börja med: Även om JP har huvudansvaret delar han ansvaret med en tränarstab. Dessutom är alla spelare delaktiga i hur de sportsliga framgångarna kommer se ut, däribland Alexander Johansson som är lagkapten. Det enda som jag skulle säga är helt avgörande för att JP ska lyckas är att han (med stöd från övriga i ledarstaben och spelare i laget) lyckas hitta en effektiv och tydlig idé för hur laget ska spela och att alla är med på det tåget. I det här resonemanget blir det så klart viktigt att alla har "respekt" för JP och tränarstaben som du nämner. Men för att få förtroende och respekt kan jag inte se varför det är en nödvändigt att kunna "tagga till"/bli arg, utan det handlar mer om att vara resonlig, öppen, ärlig och tydlig. 

Edited by Janne
1

5 hours ago, Dallas said:

Har du sett/hört honom när behovet funnits? Att bedöma en tränares egenskaper, kunnande och kapacitet med hjälp av intervjuer och framträdanden i media ska man nog vara väldigt försiktig med. Det finns många sätt att vinna respekt hos spelarna, att stå och gapa och skrika och se mordisk ut á la se Andreas Johansson är nog ett av de minst effektiva. Inbillar mig att det är lättare för en tränare som nästan alltid är lugn, att få spelare att tagga till när det behövs. Blir så att säga bättre effekt när kontrasterna är större.

Nu har jag inte sett många intervjuer med pennan och har egentligen ingen uppfattning om honom alls, och han har givetvis mycket att bevisa. Men jag tänker inte ens försöka bedöma honom efter några klipp på försäsongen.

3

Jag håller med Basse här, och vill tillägga att hur JP är i intervjuer inte alls behöver spegla hur han är i sin tränarroll.

Jag tycker också han verkar osäker och inte inge någon direkt pondus, men hur han är som tränare kan vara en helt annan sak.

Som sagt, bara han har en tydlig spelidé och kunskapen att förmedla den till spelarna så behöver vi nog inte vara oroliga över hans intervjuer.

Leffe var ju väldigt lugn i intervjuer, men nog kunde han ryta till mot spelarna för det. Bara ett exempel på att det vi ser i intervjuer inte är hela bilden.

0

Min uppfattning är att han har gett ett osäkert intryck i de klipp och intervjuer jag sett. Jag har inte dömt ut honom. Som sagt, han växer förhoppningsvis in i rollen.

@Basse: Läs mitt inlägg igen. Jag bemötte bara @Gnells inlägg ,och förklarade att jag menar att en tränare ska kunna tagga till när det gäller. Det är därför egentligen helt irrelevant om jag sett/hört JP "när det verkligen gäller" eller inte (vilket jag givetvis inte har gjort).

@Barrus: Jag var otroligt irriterad över Leffes "helylle-inställning" match efter match, oavsett förluster. Min uppfattning, återigen, är att vi ska ha en tränare som kan sända rätt signaler så väl internt som externt. "Helylle" oavsett resultat, är inte rätt signaler enligt mig.

1

Måste säga att jag har helt annan uppfattning om JP. Tycker han verkar väldigt tydlig, trygg och intelligent i sin kommunikation. I de intervjuer jag sett har han valt att ge djupare svar på tråkiga sportfrågor som de flesta i tränarkåren besvarar med en floskel.Verkar med andra ord som han förespråkar en modern ledarstil det det som sägs är det viktiga och inte hur det sägs. Chefer som skriker och skrämmer sin omgivning kanske är det mest förlegade som existerar och på samma gång det minst effektiva.

Jag anser att finns behovet av att skrika, spänna ögonen i någon, skälla ut, kritisera enskilda individer i ett gruppsammanhang, hota, skrämma etc. så är det för man har bristfälliga ledaregenskaper.

3

55 minutes ago, Sheng Long II said:

Jag anser att finns behovet av att skrika, spänna ögonen i någon, skälla ut, kritisera enskilda individer i ett gruppsammanhang, hota, skrämma etc. så är det för man har bristfälliga ledaregenskaper.

Håller med dig till 100% gällande detta.

Vi får väl se hur det blir helt enkelt. Två träningsmatcher och några försäsongsvideor är givetvis inte tillräckligt underlag för att jag helt ska döma ut karln.

1

Det tog alltså två träningsmatcher innan de första klagomålen på Pennan kom. Måste vara ett rekord (Czarnecki gills inte). 

0

1 minute ago, Svennis said:

Det tog alltså två träningsmatcher innan de första klagomålen på Pennan kom. Måste vara ett rekord (Czarnecki gills inte). 

Lägg dock till att det är skitklagomål från enskilda individer som handlar hur han agerar i intervjuer. Inget att lägga någon vikt vid.

0

58 minutes ago, Stoff said:

Lägg dock till att det är skitklagomål från enskilda individer som handlar hur han agerar i intervjuer. Inget att lägga någon vikt vid.

Och att han inte taggar till under matcherna. 

0