• Announcements

• Stoff

Se nya forumstipset!   2017-09-05

Se till att kolla nya delen för forumstipset - nu behöver ni inte längre vänta länge på rättning!

www.mm.hockeyforat.se/public
TeamFBK

Truppen + Silly Season 2017/2018

3 311 posts in this topic

37 minutes ago, Stoff said:

Om du förutsätter att man får + genom att inte vara inne på några mål alls så... ;)

Ja, precis så jag menade..

0

Kan ju bli hur många mål som helst, bara rätt lirare är inne på dem så växer deras +/-.

Dock tror jag matchen slutar 3-2 eller 2-1.

0

9 hours ago, rurik said:

Ja, precis så jag menade..

11 minutes ago, Mattyb said:

Kan ju bli hur många mål som helst, bara rätt lirare är inne på dem så växer deras +/-.

Dock tror jag matchen slutar 3-2 eller 2-1.

Exakt.

Mja rurik, det är lite svårt att avgöra vad du menade. Skrev sådär i hopp om att du skulle förtydliga.

0

4 hours ago, Stoff said:

Exakt.

Mja rurik, det är lite svårt att avgöra vad du menade. Skrev sådär i hopp om att du skulle förtydliga.

Tråkigt att du känner så.

Någon som hört/läst något mer kring Alex status?

1

1 hour ago, rurik said:

FBK:s lagkapten åter på is med laget

ISHOCKEY: Lars Haugen borta från isträningen två dagar – men:

Skadade lagkaptenen Alexander Johansson gjorde sitt första träningspass på is med FBK på onsdagen. Tidigare har han bara åkt lite själv.
– Alex körde två övningar och ska fortsätta träna med laget, fast utan kontakt till en början. Det går åt rätt håll, säger Mattias Hell som är medicinskt ansvarig i FBK.

Hell kan fortfarande inte säga när Alexander Johansson är spelklar igen.

– Det hänger på hur han klarar tempo och kontakt men det är inte så långt borta. Medicinskt någon gång i november. Ett par veckor kanske.

FBK-målvakten Lars Haugen saknades på onsdagsträningen.

- Hans barn har magsjuka. En försiktighetsåtgärd, men Lars följer med till matchen mot Djurgården i morgon om han inte blir sjuk själv, säger Hell.

Haugen vilade

Haugen stod även över tisdagsträningen av samma skäl vilket talar för att Stefan Steen vaktar målet mot Djurgården.

Johan Pennerborn gör inga ändringar bland utespelarna.

– Samma lag, samma formationer som mot Brynäs.

Linus Persson gjorde come back i lördags, utan bakslag.

– Vi fortsätter att matcha in honom. Det tar lite tid innan han har matchvana igen och på sikt har vi en plan för Linus. Han skötte sig med bravur i box play i lördags.

Vad får ni se upp med mot Djurgården?

– De vill få in mycket folk på mål och så forecheckar de hårt. Det är två nycklar vi pratat om.

Pennerborn är av förklarliga skäl mycket nöjd med matchen mot Brynäs i lördags.

– Sättet som vi höll pucken på gav inte Brynäs en chans.

Färjestad toppar serien efter sju omgångar.

Hur länge håller det i sig?

– Nyckeln är att ha ett hållbart spel över tid.

5

2 hours ago, rurik said:

Tråkigt att du känner så.

Men för guds skull förtydliga?!

0

2 hours ago, Bengan said:

Hur länge håller det i sig?

– Nyckeln är att ha ett hållbart spel över tid.

Förtydliga, Pennan! 

Dom är nog högst medvetna om att det snart kommer en vägg som vi kommer krascha in i. Men vi får njuta så länge det varar!

0

27 minutes ago, Svennis said:

Dom är nog högst medvetna om att det snart kommer en vägg som vi kommer krascha in i. Men vi får njuta så länge det varar!

Kan komma snart... tufft spelschema framöver med fem matcher på tio dagar varav fyra är bortamatcher. 😬

0

Inga tydliga besked kring Alex direkt. "Medicinskt någon gång i november" och "ett par veckor kanske". Om ett par veckor är vi inte ens inne i november, så vad menas med "medicinskt"? Att han borde vara klar i november, men att det kan gå fortare?

0

39 minutes ago, Mattyb said:

Inga tydliga besked kring Alex direkt. "Medicinskt någon gång i november" och "ett par veckor kanske". Om ett par veckor är vi inte ens inne i november, så vad menas med "medicinskt"? Att han borde vara klar i november, men att det kan gå fortare?

Eller att skadan borde vara läkt och bra då, men att han kanske inte är redo för match (tempot m.m.)?

1

Ett par veckor är ett flytande begrepp och behöver inte innebära två,  problemet med att svenskan använder samma ord för fler än en sak ibland.  Rent ordagrant kan man säga två men vanligt förekommande talspråk så kan ett par veckor betyda allt från 2 till flera veckor.  

Menar man två så finns det ju ingen anledning att inte säga just två. 

Ungefär lika tvistat som kex och chex.  Du kommer alltid ha ditt sätt och tycka det är rätt och någon annan ha sitt sätt 😊

0

1 hour ago, Lundh said:

Ungefär lika tvistat som kex och chex.  Du kommer alltid ha ditt sätt och tycka det är rätt och någon annan ha sitt sätt 😊

Nej. Ett par veckor är samma sak som två veckor. Sen att folk säger fel gör det inte rätt. Ett dussin kommer inte betyda något annat än 12 bara för att personen som säger det inte vet att det betyder 12. Tjog är 20 osv.

Skulle uttrycket "ett par-tre-veckor" betyda flera-tre-veckor? Nej det är synonymt med två-tre-veckor. Menar man flera veckor, kan man säga flera veckor.

I övrigt så tolkar jag " – Det hänger på hur han klarar tempo och kontakt men det är inte så långt borta. Medicinskt någon gång i november. Ett par veckor kanske. "
som preliminärt i november, kanske så tidigt som slutet av oktober (ett par veckor).

Edited by JTK
1

Dessutom skulle det ställa till det i pokerspel om ett par kan betyda allt mellan just par, till triss och fyrtal :)

2

Är ett par jeans två st också då? 😉

Det är talspråk och mig veterligen inte officiellt i ordlistan och lyder inte efter några regler.  Därför är det var och ens uppfattning och därmed ett ämne för ändlösa diskussioner där alla har rätt. 

Par i kortspel är ju en sak men då är det ju ett bestämt par och inte ett par kort 😊

https://www.synonymer.se/sv-syn/par

Edited by Lundh
1

46 minutes ago, Lundh said:

Är ett par jeans två st också då? 😉

Det är talspråk och mig veterligen inte officiellt i ordlistan och lyder inte efter några regler.  Därför är det var och ens uppfattning och därmed ett ämne för ändlösa diskussioner där alla har rätt. 

Par i kortspel är ju en sak men då är det ju ett bestämt par och inte ett par kort 😊

https://www.synonymer.se/sv-syn/par

Jag tycker du argumenterar bort dig själv med en källa på den nivån. Men jag kan hjälpa dig med SAOL:

" 1par substantiv ~et; pl. ~  grupp av två personer el. före­mål, duo: gifta par; jämna par; ett par (kronor) några få, två el. tre – Nästan alla sammansättn. med par- hör till 1par."

Så fine, 2 eller 3 är tydligen accepterat, hur vrickat det än låter.

Ang. ett par jeans så följer det samma logik som Pair of scissors, eller dyl. Det är helt enkelt ett föremål bestående av två delar, inte tre, inte fyra, utan två delar. Ett par byxor har inte tre ben.

Sov så gott nu, och argumentera inte bort dig själv när du har rätt nästa gång 
;)

2

Hur som helst så hade det varit tydligare i sin otydlighet att säga "troligtvis några veckor bort", så hade man förstått att det handlar om allt ifrån slutet av oktober till en bit in i november.

Nåja, hoppas verkligen Alex kropp svarar bra på den ökade intensiteten. Truppen känns jäkligt bred minst sagt!

Edited by Mattyb
1

Hur märker man att det har gått ett tag mellan matcherna?

Jo en hett diskussion om ordet "Par" och dess användning i det svenska språket har fått nästan 2 sidor :P

2

2 minutes ago, Dinamin said:

Hur märker man att det har gått ett tag mellan matcherna?

Jo en hett diskussion om ordet "Par" och dess användning i det svenska språket har fått nästan 2 sidor :P

Ja något måste man ju fylla dessa förbannade luckor med. Helgmatcher är visserligen bra för publiksnittet, men de har samma inverkan som koffeinfritt kaffe på vardagsabstinensen O.o

2

16 hours ago, JTK said:

Nej. Ett par veckor är samma sak som två veckor. Sen att folk säger fel gör det inte rätt. Ett dussin kommer inte betyda något annat än 12 bara för att personen som säger det inte vet att det betyder 12. Tjog är 20 osv.

Skulle uttrycket "ett par-tre-veckor" betyda flera-tre-veckor? Nej det är synonymt med två-tre-veckor. Menar man flera veckor, kan man säga flera veckor.

I övrigt så tolkar jag " – Det hänger på hur han klarar tempo och kontakt men det är inte så långt borta. Medicinskt någon gång i november. Ett par veckor kanske. "
som preliminärt i november, kanske så tidigt som slutet av oktober (ett par veckor).

Fast... Det du svara på var hur vissa personer använder uttrycket "ett par veckor" felaktigt ibland, tidigare skribent har ju bara påpekat att många gör fel där och således kan det betyda mer än 2 veckor eftersom personen som myntade detta i detta fallet eventuellt har sagt fel. Normalt sett öppnar man väl inte direkt för att fölk säger fel, men som sagt så är det inte direkt en ny sak att ett par stycken gör så.. ;) haha

"Ett par.." används ofta för att beskriva något som kan vara mer än 1, men inte enbart 2 - Ibland menas kanske 4... Helt felaktigt, men det är så det fungerar. Precis som att man nu mera kan stava till Zebra med C så anpassar sig världen till idioter.

För info kan uttrycket enl SAOL betyda "några få", vilket kan vara fler än 2. 

0

15 hours ago, JTK said:

Men jag kan hjälpa dig med SAOL

37 minutes ago, Stoff said:

SAOL

Better Call SAOL Gootman!

0

41 minutes ago, Bengan said:

Better Call SAOL Gootman!

Mycket riktigt Bengan.. ;) 

0

4 hours ago, Stoff said:

Precis som att man nu mera kan stava till Zebra med C så anpassar sig världen till idioter.

För info kan uttrycket enl SAOL betyda "några få", vilket kan vara fler än 2. 

Missade du helt att jag redan citerat SAOL eller? :P

Förövrigt är det Sebra med S och inte C, men jag tillhör definitivt dem som tycker det är en misshandling av språket, så som jos istället för juice. Kan inte folk stava så får de lära sig, inte ringa till SAOL och böna och be om att det ska bli ok. :)

0

2 hours ago, JTK said:

Missade du helt att jag redan citerat SAOL eller? :P

Förövrigt är det Sebra med S och inte C, men jag tillhör definitivt dem som tycker det är en misshandling av språket, så som jos istället för juice. Kan inte folk stava så får de lära sig, inte ringa till SAOL och böna och be om att det ska bli ok. :)

Läste uppifrån och svarade på ditt första inlägg. Inte mitt fel!

0

On 2017-10-11 at 16:29, Stoff said:

Men för guds skull förtydliga?!

Väljer att lämna det där! xD

I övrigt känns det väl som att diskussionen kring SAOL och grammatik eller vad ni nu diskuterar längre hör hemma i tråden va? Det slutade nog att göra det för ett bra tag sen men ingen verkar ju ta tag i det?

Men det är klart, det beror väl på vem eller vilka som diskuterar..

1

40 minutes ago, rurik said:

Men det är klart, det beror väl på vem eller vilka som diskuterar..

Precis, så länge du inte är involverad är allt OK! ;) 

0