• Announcements

• Stoff

Se nya forumstipset!   2017-09-05

Se till att kolla nya delen för forumstipset - nu behöver ni inte längre vänta länge på rättning!

www.mm.hockeyforat.se/public
Svennis

Omgång 8 Djurgården IF - Färjestad BK 2017 - 10 - 12

29 posts in this topic

Äntligen dags för match igen då. Och det är ett toppmöte! som väntar. Hur länge sedan var det man kunde säga det mellan dessa två lag? Tycka vad man vill om Dif men jag tycker det är kul och bra att vi både finns där uppe även om det inte kommer att vara hela säsongen. 

Det är alltså Djurgården som står för motståndet och det är ett lag i form. Fyra raka vinster och dom är enbart 3 poäng bakom oss på en tredjeplats.

Dom lär också vara extra taggade då dom ska hylla och hissa Nichlas Falks tröja i taket. 

Vi kommer till spel med samma lag som mot Brynäs. Jag antar att LP kommer att matchas in än mer ikväll och kanske ta över en kedja under matchens gång. 

Steen står. 

3-3?

1

Tror också på lika, 2-2 då för att vara originell och så tar väl Dif extrapoängen. Många biljetter sålda ikväll, kommer vara ett djävulskt tryck.

0

Verkar vara dåligt virke i djurgårdarna, Falk tuppade visst av.

0

Vi måste spela enklare i defensiv zon. Vi vill gärna spela oss ut men ibland måste vi ta den enkla vägen och bara skicka iväg puckjävel. 

Men det står 2-2 och vi har all chans att vinna det här!

0

Michael Lindqvist är ganska osynlig ikväll. Hoppas Dick Axelsson kan kliva fram och bjuda Stockholmspubliken på ett hockeygodis.

2

Visst blir kommentatorn lite mer upphetsad så fort DIF får en chans?

1

10 minutes ago, Mattyb said:

Visst blir kommentatorn lite mer upphetsad så fort DIF får en chans?

Kan absolut hålla med dig. Han blir ju helt i extas när Dif har lägen.

0

16 minutes ago, Twisted said:

Michael Lindqvist är ganska osynlig ikväll. Hoppas Dick Axelsson kan kliva fram och bjuda Stockholmspubliken på ett hockeygodis.

Det är dig vi ska tacka för vinsten, om det nu blir någon. 

2

Puuuuuuh! Det här kändes som en stöld. En väldigt fin, skön och go stöld :D Ryno visar vägen och Steén visar väggen ;) 

0

Japp :)

Rätt oförtjänta 3p. Vi var bäst i 1a men riktigt kassa i 2a o 3e... Djurgården skapar massa lägen men saknar kreativititen som FBK har! Syns tydligt i PP. Men fan vilket tryck de skapade med sin höga press o fysiska spel.

0

Färjestad såg riktigt bleka ut idag. Men som tur var såg Djurgården ännu mer bleka ut. 

3:e linan inkl alla backar + Steen gör en bra insats. 

Resten är för dåligt alltså. 

Kul att det var så många FBK:are på plats! 

0

Falk såg iallafall blek ut. 

Har han alkohol- eller drogproblem tro? Reaktionen från ungarna när det händer på isen får mig att tro att de har sett detta förr...

OnT: Starkt att återigen ta en 3 poängare. Hittar alltid sätt att vinna på känns det som, även om vi gör dåliga matcher. För ett lag som är tippat utanför slutspelet så har det åtminstone börjat bra. ;)

0

Svår match att sammanfatta. Första perioden riktigt bra och härligt att se fart och spelskicklighet, resten av matchen ingen höjdare och känns som man hade oerhört svårt att kontra Djurgårdens "tuta-och-kör"-hockey - tror en spelare som Alex behövs när matchbilderna blir så då laget överlag kan vara lite tunt när motståndarna får ned tempot och spelet blir mer fysiskt.
Starkt som fan dock att stå emot DIF-pressen och sedan kunna gå upp och fixa ytterligare en trepoängare. Kul att Westin fick hänga den avgörande kassen också.
Nästan det som imponerat mest i säsongsinledningen - just att man kan ha matcher eller perioder i matcher där det stundtals inte är mycket alls som stämmer men att man ändå lyckas hitta sätt att vinna matcher. Mycket starkt!

Vet inte om det berodde på ovana i början (under försäsongen) att tränare Pennerborn lät lite stel och kantig i intervjuer men tycker han blivit jäkligt mycket bättre där. Känns ärlig och genuin och med glimten i ögat samtidigt som han ändå lyckas förmedla både positivt och negativt beroende på lagets prestation.
Så riktigt kul att han blommat ut lite där! :)

Om man bortser från att andra och tredje perioderna inte såg särskilt bra ut så är det egentligen mest en sak jag retar mig på - att Wikstrand aldrig kan lära sig att åka skridskor hela vägen fram till puck utan alltid saktar in och ger bort puck/initiativ till motståndaren. Känns slött och onödigt och precis så agerade han innan DIF fick PP i sista. Turligt nog har DIF inte lika bra utdelning för tillfället men återigen, sjukt onödigt att bli passiv.

Men totalt sett kan man inte vara annat än nöjd efter en bortaseger mot DIF - det enda lag som väcker några riktigt härligt genuina känslor av motståndarna - alla andra är bara dåliga kopior.

Trist att Falks stora dag blev som den blev, hoppas att han kvicknar till och ändå kan njuta av att se sitt namn där uppe i taket.
Färjestads hyllning av #51 fick välförtjänt mycket beröm från alla håll och kanter och var tydligen till och med bättre än HV71´s hyllning av Petrasek (som jag inte sett). Nu när man såg dagens hyllning så förstår jag verkligen berömmet till FBK för maken till styltigt och stelt prat från "speaker" och även andra runt omkring har jag inte hört.
Så jag skickar en extra guldstjärna till FBK som gjorde #51 kväll förjäkla bra.

Svår match i Könsjöping på lördag, hoppas man kan ta med sig den goda formen in så att det blir en bra och kul match (och 3 nya poäng).

2

1 hour ago, Nilsen said:

Falk såg iallafall blek ut. 

Har han alkohol- eller drogproblem tro? Reaktionen från ungarna när det händer på isen får mig att tro att de har sett detta förr...

Extremt onödig och okänslig kommentar.

0

Vi är äckligt effektiva och med tur o skicklighet så vann vi igen.

Problemet för mig när det går så bra är att min egen påverkan är minimal, spelar ingen roll vilken plats jag har i soffan eller hur jag sitter/ligger, om Ture Varg gosedjuret ska stå på armstödet eller på bordet, ska jag ha matchtröja eller ngn av FBK T-shirtarna (vilken hade jag senast när vi vann/förlorade), turkalsongerna eller ta de som ligger överst och jag förstår förstås att det inte spelar ngn roll eftersom jag ser matchen i efterhand när familjen sover, men att inte ens behöva fundera på hur jag kan bidra för att inte jinxa sönder ngt är lite trist. Nu är känslan lite mer likgiltig,  "Det kommer ordna sig " och det är bara att invänta vem som ska vinna matchen åt oss.

Förra året hade vi också en period i oktober då vi hade 10 raka utan förlust (som jag minns det iaf) men störst del i det hade Haugen som stod på huvudet, än så länge har vi bra målvakter men också  fantastiskt intressanta forwards och ett stabilt spel, stor skillnad!

Även om vi inte gjorde en supermatch så får vi får inte glömma att DIF är riktigt bra just nu och att ta 3 poäng på Hovet efter tröjhissning (stackars Falk, inte kul på en sån fin utmärkelse) är grymt starkt! 

S Steen mycket bra, Melart och  Åsa är överallt och oftast på rätt ställe, Rynos klubba är både lång och magisk.

Serieledare!

2

Jag missade första perioden. Och i andra när Djurgården tog igen undrade jag vad vi höll på med. Men bra av Pennan att ta time out, kändes som det behövdes där.

Tredje perioden blev lite nervös, men grymt av oss att reda ut det och slutligen ta 3 poäng, och speciellt mot djurgården som jag avskyr så mycket :)

0

1 hour ago, melker71 said:

Vi är äckligt effektiva och med tur o skicklighet så vann vi igen.

Problemet för mig när det går så bra är att min egen påverkan är minimal, spelar ingen roll vilken plats jag har i soffan eller hur jag sitter/ligger, om Ture Varg gosedjuret ska stå på armstödet eller på bordet, ska jag ha matchtröja eller ngn av FBK T-shirtarna (vilken hade jag senast när vi vann/förlorade), turkalsongerna eller ta de som ligger överst och jag förstår förstås att det inte spelar ngn roll eftersom jag ser matchen i efterhand

Serieledare!

Hahaha! Skönt att jag inte är ensam om att hålla på med detta! Det har ju liksom alltid varit på dessa småsaker som allting hänger ;)

1

7 hours ago, Gnell said:

Extremt onödig och okänslig kommentar.

Det var en frågeställning snarare, och inte en helt ogrundad en. Med tanke på att Falk inte läser detta oavsett så vet jag inte riktigt vad som är okänsligt. :)

1

9 hours ago, thunderstorm said:

Vet inte om det berodde på ovana i början (under försäsongen) att tränare Pennerborn lät lite stel och kantig i intervjuer men tycker han blivit jäkligt mycket bättre där. Känns ärlig och genuin och med glimten i ögat samtidigt som han ändå lyckas förmedla både positivt och negativt beroende på lagets prestation.
Så riktigt kul att han blommat ut lite där! :)

Håller helt med dig. Jag var en av de som kritiserade honom på försäsongen, men upplever att det blivit en stor förändring. Givetvis är det lätt att bli färgad av framgångarna, så det är ju egentligen först när motgångarna kommer som han sätts på prov ordentligt.

0