• Announcements

• Stoff

Se nya forumstipset!   2017-09-05

Se till att kolla nya delen för forumstipset - nu behöver ni inte längre vänta länge på rättning!

www.mm.hockeyforat.se/public
Sign in to follow this  
Followers 0
TeamFBK

Truppen + Silly Season 2018/2019

25 posts in this topic

Startade samma tråd för 2017/2018 den 9 november 2016. Den här gången blev det den 10 november 2017! Lite sen, så ber om ursäkt :D

Varför skapas den redan nu tänker ni, det är ju länge kvar på säsongen? Ja visst är det så! Men samtidigt så är det många klubbar som redan nu som förlänger kontrakten med sina spelare och ibland dyker det upp lite rykten om potentiella nyförvärv/förluster. Men den största anledningen är att vi fans gillar att spekulera om vilka som ska få nya kontrakt, vilka som ska lämna, vilka man vill ska komma. Så varsågod, det är dags att sia om framtiden för FBK.

Truppen uppdateras regelbundet.

Målvakter

• 35. Adam Werner (18/19)

Backar

• 3. Jens Westin (17/18+1)
  • 6. Mikael Wikstrand (19/20)
  • 41. Ilari Melart (18/19)
  • 50. Sebastian Erixon (18/19)
  • 73. Anton Grundel (18/19)
  • 81. Theodor Lennström (18/19)

Forwards

• 11. Joakim Nygård (18/19)
  • 16. Alexander Johansson (20/21)
  • 25. Martin Johansson (18/19+1)
  • 28. Fabian Zetterlund (18/19)
  • 29. Oskar Steen (18/19)
  • 31. Dick Axelsson (17/18+1)
  • 34. Michael Lindqvist (18/19)
  • 36. Niklas Fogström (17/18+1)
  • 61. Johan Ryno (19/20)
  • 67. Christoffer Törngren (18/19)

Förluster

• -

Rykten, IN

• Mattias Sjögren, Forward, ZSC Lions (Länk)

Rykten, UT

• Rasmus Asplund, Forward, Buffalo Sabres

Utgående kontrakt

• 26. Stefan Steen, Målvakt
  • 30. Lars Haugen, Målvakt
  • 4. Alexander Leandersson, Back
  • 8. Lucas Nordsäter, Back
  • 71. Jesse Virtanen, Back
  • 10. Marcus Nilsson, Forward
  • 13. Linus Persson, Forward
  • 22. Per Åslund, Forward
  • 74. Rasmus Asplund, Forward

Förlängda kontrakt

• -
Edited by TeamFBK
4

Utnyttja optionerna med Westin och Axelsson. Tveksamt med Fogström, beror på vad som finns på marknaden.

Förläng med Stefan Steen och Per Åslund. Tveksamt med Haugen, Persson och Lilliz. Släpp Leandersson.

Asplund lämnar.

0

15 minutes ago, TeamFBK said:

Utnyttja optionerna med Westin och Axelsson. Tveksamt med Fogström, beror på vad som finns på marknaden.

Förläng med Stefan Steen och Per Åslund. Tveksamt med Haugen, Persson och Lilliz. Släpp Leandersson.

Asplund lämnar.

Håller med om allt. Ser dock inte heller någon plats för Törngren, tycker inte han har tillfört någonting som inte en av våra egna juniorer kan. 

0

Har inget emot S. Steen som 2:a målis, för rätt slant, potentialen finns där. Jakobsson bör ta sig ett rejält snack med Justin Pogge och stämma av hur han ser på framtiden. Hade smakat fågel med ett längre kontrakt där.

0

31 minutes ago, Siegwulf said:

Har inget emot S. Steen som 2:a målis, för rätt slant, potentialen finns där. Jakobsson bör ta sig ett rejält snack med Justin Pogge och stämma av hur han ser på framtiden. Hade smakat fågel med ett längre kontrakt där.

Jag skulle känna mig lugn om man låter Steen bli förstamålvakt nästa år, gäller bara att hitta rätt komplement där. Haugen sitter på en rätt tung lön kontra hans prestation. Steen lär inte ha någon större lön så med Haugen borta och ett nytt litet bättre kontrakt till Steen bör det finnas lite kvar att lägga på någon utespelare. Även om det gått långt över förväntan i år så tycker jag ändå inte att vi får glömma att vi är tidigt i vår uppbyggnadsfas. 

0

7 hours ago, TeamFBK said:

Asplund lämnar.

Håller med 100% .

Dicken är värd varje krona han får. Helt klart en stor del i framgången både på isen och på läktarna!

0

3 hours ago, Abruzzi said:

Jag skulle känna mig lugn om man låter Steen bli förstamålvakt nästa år, gäller bara att hitta rätt komplement där. Haugen sitter på en rätt tung lön kontra hans prestation. Steen lär inte ha någon större lön så med Haugen borta och ett nytt litet bättre kontrakt till Steen bör det finnas lite kvar att lägga på någon utespelare. Även om det gått långt över förväntan i år så tycker jag ändå inte att vi får glömma att vi är tidigt i vår uppbyggnadsfas. 

Hade inte drabbats av panik om Steen skulle få förstaspaden, även om det alternativet skulle kräva att han tar ytterligare ett par kliv i sin utveckling. 
Men har vi chansen att få tillbaka Pogge, på ett längre kontrakt, så ser jag ingen anledning till varför vi skulle låta det passera förbi. Det är just det längre tänket, på en stabil uppbyggnad jag har i åtanke med den värvningen. Justin är en guldmålvakt i rätt lag, Steens potential bedömer jag som god, men det är ett mer osäkert kort.

18/19 kickar det nya tv-avtalet in oxå, så extraslantar kommer det att finnas. Även om detta såklart även gäller resten av SHL-konkurrenterna  

0

Mina tankar.

Målvakter

• 35. Adam Werner (18/19)
  • 26. Stefan Steen (Förläng kontrakt)

Kommentar: Vi får en målvaktsduo som får alternera likt Haugen/Steen. Detta ger Werner chansen på riktigt, vilket han är värd. Olle Eriksson-Ek är tredje. Haugens tid är tyvärr över.

Backar

• 3. Jens Westin (Nyttja optionen (18/19))
  • 6. Mikael Wikstrand (19/20)
  • 41. Ilari Melart (18/19)
  • 50. Sebastian Erixon (18/19)
  • 73. Anton Grundel (18/19)
  • 81. Theodor Lennström (18/19)
  • 71. Jesse Virtanen (Förläng kontrakt)
  • 8. Lucas Nordsäter (Ge kontrakt, idag junior)

Kommentar: Nyttja option på billig Westin, förläng med Virtanen. Därmed har vi i princip samma backuppsättning. En åttonde backplats fylls på med junioren Nordsäter som har gjort det riktigt bra och som jag tror har en bra uppsida dessutom. Leandersson får tyvärr lämna.

Forwards

• 11. Joakim Nygård (18/19)
  • 16. Alexander Johansson (20/21)
  • 25. Martin Johansson (18/19+1)
  • 28. Fabian Zetterlund (18/19)
  • 29. Oskar Steen (18/19)
  • 31. Dick Axelsson (Nyttja optionen (18/19))
  • 34. Michael Lindqvist (18/19)
  • 61. Johan Ryno (19/20)
  • 67. Christoffer Törngren (18/19)
  • 10. Marcus Nilsson (Förläng kontrakt)
  • 22. Per Åslund (Förläng kontrakt)
  • XX. Mattias Sjögren (Ny spelare)
  •  

Kommentar: Nyttja option på Dick. Fogström får leta nytt, även om han är nyttig och stabil. Så länge han inte tar något steg till så känns det mer spännande att kunna bygga med någon annan där. Lilliz och Åslund tycker jag ska få nytt. Åslund går ned i kostnad och matchas mer mot fjärdekedja. Lilliz tror jag fortfarande kan ta några steg.

Persson får lämna, han är för dålig helt enkelt. Asplund får gärna stanna, men Buffalo lär vilja testa honom nu.

Ny spelare in hoppas jag verkligen på Sjögren. Perfekt för andrakedjan och BP/PP mm.
Sista spelaren in då? Ja efter vad man behöver.

0

1 hour ago, svNsk said:

Ny spelare in hoppas jag verkligen på Sjögren. Perfekt för andrakedjan och BP/PP mm.
Sista spelaren in då? Ja efter vad man behöver.

Utan Asplund, Fogström och Persson lär du behöva minst en center till.

0

Som Åslund spelar idag ska han definitivt inte tillhöra någon fjärdekedja, snacka om att sänka honom totalt. Jag tycker tyvärr Lilliz tid är över. Han var fått sina chanser och det händer för lite där. 

0

17 hours ago, Abruzzi said:

Som Åslund spelar idag ska han definitivt inte tillhöra någon fjärdekedja, snacka om att sänka honom totalt. Jag tycker tyvärr Lilliz tid är över. Han var fått sina chanser och det händer för lite där. 

Jag tycker fortfarande man ska ha tålamod med Lilliz, jag tror han kommer växa in i det. Lite "late bloomer" där tror jag.

Frågan är vems plats han tar under tiden. Sen hur mycket man ska vänta är såklart en fråga ledningen måste ställa sig, även om han är en late bloomer.

0

46 minutes ago, Barrus said:

Jag tycker fortfarande man ska ha tålamod med Lilliz, jag tror han kommer växa in i det. Lite "late bloomer" där tror jag.

Frågan är vems plats han tar under tiden. Sen hur mycket man ska vänta är såklart en fråga ledningen måste ställa sig, även om han är en late bloomer.

Jag tror absolut att Lilliz har kapacitet att bli en riktigt stadig poängspelare i SHL, hans talang skiner igenom fler stunder. Men jag är även rätt övertygad om att detta inte kommer ske så länge han är förpassad till en 3:e/4:e kedja med begränsad speltid. Mer än så kommer han tyvärr inte att få i Färjestad, iaf inte några längre stunder, då man hellre vill släppa fram och testa egna spelare som Zetterlund. 

Lilliz behöver ett lag som satsar på honom och ger honom förtroende, långt fram, med mycket istid och god omgivning. Han är överflödig i FBK och har hamnat i en dålig sits, mellan stolarna, då läget såg annorlunda ut när han värvades. Jag tror både han och ledningen inser att det är bäst för honom själv om han söker sig till en ny förening, för 18/19. 
Skulle kunna vara ett perfekt kap till en nyanländ Allsvensk klubb tex.

1

Jao, (tyvärr) har du bra poänger, och jag kan hålla med, trots att jag gärna vill se honom i vårat lag.

Ska bli intressant att se om han är kvar efter säsongen.

Edited by Barrus
0

Som det ser ut nu så är det ju bara Ryno som center på kontrakt. Asplund lämnar till 99 % för Nordamerika. Som fjärdecenter kan jag tänka mig går till någon av Fogström eller Persson. Det betyder att vi har en första- och en fjärdecenter. Då är det plats 2 och 3 som ska fyllas.

En som det har ryktats om redan är ju Mattias Sjögren. Givetvis vore det en fantastisk värvning på många sätt. Däremot är jag inte säker på att det är en andrecenter om man nu vill ha en poängproduktiv spelare. Utvecklingen de senaste åren verkar ju tyvärr inte gått uppåt. Sen är det ingen tvekan om att det är en spelare som skulle tillföra massor.

Om jag fick bestämma så hade jag fortsatt på det finländska spåret och satsat på Antti Suomela från JYP. En 23-årig "late bloomer" som debuterade i finska högstaligan som 20 åring. Givetvis är det ingen ålder men med tanke på att många kommer upp i SHL vid 16-17 års åldern så är det ganska sent. 26 poäng under första säsongen i SM-Liiga, 45 poäng andra och den här säsongen 19 poäng på 22 matcher. Önskar att han tar samma resa som Jesse Virtanen och prövar Sverige som första destination utanför hemlandet och inte förstör karriären i ett dassigt KHL-lag.

Det ger en forwardsuppställning enligt följande:

Nygård - Ryno - A.Johansson

Axelsson - Suomela/Sjögren - Lindqvist

Åslund - Suomela/Sjögren - M.Johansson

Törngren - Fogström/Persson - Zetterlund

Vad tycker ni?

0

Målvaktsfrågan är där jag vacklar mest. Resten av denna säsong är viktig för målvakterna att prestera på topp. Jag lutar dock åt;

Steen/Werner

Backsidan kan ju bli en riktig quick fix om man får behålla alla med kontrakt. Få Westin att stanna och Virtanen att skriva nytt så är det klart. Nordsäter fyller upp bra.

Framåt då? Givetvis vill man behålla Dick, men jag tror tyvärr att det kan bli svårt. Gör en kanonsäsong och kan skriva dyra kontrakt, hus i Stockholm och storstadskille. Schweiz igen? Annars är det centerplatserna som man behöver lägga krutet på.  Sjögren? Gärna, även om jag inte har järnkoll på hans kapacitet idag. Men svenska klasscentrar kryllar det inte av direkt. Jag hoppas och tror att Steen kommer växa under säsongen och är redo att axla en tredjekedja nästa säsong. Hoppas på ett bra JVM där han kan tanka självförtroende. Då behöver man fylla upp med en fjärdecenter. Där kan man välja efter behov i lagsammansättningen. Jag säger; gärna en ung uppåtgående, men kan också se en rutinerad pjäs som man kan sätta in i olika situationer.

Vill gärna se Fabbe högre upp, men om man får behålla de med kontrakt och lyckas signa Dick och Sjögren så blir det väl något liknande:

Alex-Ryno-Nygård

Lindqvist-Sjögren-Dick

Martin-Steen-Åslund

Fabbe Z-Ny center-Törngren

0

Dennis Everberg och Patrick Zackrisson är två stycken som jag gärna skulle kunna se också. Vet inte hur pass stor skillnad de nya TV-pengarna kan göra, men kan man få två stycken av Sjögren/Everberg/Zackrisson skulle jag gråta av lycka ända till SM-guldet. Det skulle vara de enda nyförvärven som skulle behövas, utöver de förlängningarna jag skrev om.

0

Precis som flera skriver blir fokus på att hitta bra spelare till centerpositionen till 2018. Beroende på hur man gör med Linus P kan det handla om 3 centrar som ska in. Otroligt viktiga rekryteringar som kan vara avgörande för resultatet flera år framöver.

Med tanke på att det kan bli så samt att vi är något tunna på centersidan redan iår, kan det som jag skrev i en annan tråd vara läge att värva en center redan denna säsong. Förutom en ännu starkare guldkandidat har vi då förhoppningsvis hittat en av dessa centrar som ska in till 2018/19.

Edited by MaxPower
0

17 hours ago, MaxPower said:

Med tanke på att det kan bli så samt att vi är något tunna på centersidan redan iår, kan det som jag skrev i en annan tråd vara läge att värva en center redan denna säsong.

Nåja, två centrar i landslaget senast är ju inte så dåligt. Känns som många lag vill komma åt bra centrar.

1

Jag har gått ifrån att ha känt mig ganska trygg ang. målvaktssidan till att med målsättningen att ta tionde guldet före 2020 känna viss tvekan. Haugen är inne på sin tredje säsong och ärligt talat så hade jag väntat mig mer vid det här laget. Steen har haft lite kortare tid på sig och är dessutom yngre  och utvecklas fortfarande men har han potentialen att bli den där omöjliga väggen som brukar träda fram i guldlag? Målvaktssidan är kanske den största skillnaden mellan oss och topplaget Växjö.

Båda är stadiga SHL-målvakter men inte just nu några guldmålvakter någon av dem enligt mig. Tyvärr. Jag var först inne på att släppa Haugen och låta Steen ta förstaspaden för att sedan plocka hem Adam Werner men nu vet jag inte. Släppa Haugen och värva en uttalad förstamålis? Steen känns för bra och säkerligen för dyr för att vara uttalad bänkvärmare. Släppa båda för att sedan ta hem Werner som backup och sedan lägga lejonparten av pengarna på en uttalad förstamålvakt?

0

1 hour ago, Zouth said:

Jag har gått ifrån att ha känt mig ganska trygg ang. målvaktssidan till att med målsättningen att ta tionde guldet före 2020 känna viss tvekan. Haugen är inne på sin tredje säsong och ärligt talat så hade jag väntat mig mer vid det här laget. Steen har haft lite kortare tid på sig och är dessutom yngre  och utvecklas fortfarande men har han potentialen att bli den där omöjliga väggen som brukar träda fram i guldlag? Målvaktssidan är kanske den största skillnaden mellan oss och topplaget Växjö.

Båda är stadiga SHL-målvakter men inte just nu några guldmålvakter någon av dem enligt mig. Tyvärr. Jag var först inne på att släppa Haugen och låta Steen ta förstaspaden för att sedan plocka hem Adam Werner men nu vet jag inte. Släppa Haugen och värva en uttalad förstamålis? Steen känns för bra och säkerligen för dyr för att vara uttalad bänkvärmare. Släppa båda för att sedan ta hem Werner som backup och sedan lägga lejonparten av pengarna på en uttalad förstamålvakt?

Det ligger mycket i dina tankar. Enligt min mening är ingen av dem i nuläget en guldmålvakt. Haugen är en besvikelse som nog gjort sitt. Finns möjlighet att värva målvakt a la Salak - köp och lägg ut Haugen på marknaden. Steen duger som andraspade. 

0

http://www.farjestadbk.se/artikel/i784ajama-23h01/rookiekontrakt-for-lukas-nordsater

Lucas Nordsäter skriver på ett rookie-kontrakt över den nuvarande säsongen.

Kan även bli en fortsättning kommande säsong beroende på hur backsidan formeras enligt Peter Jakobsson. Jag skulle gärna se att man skriver ett längre kontrakt och lånar ut han till Allsvenskan nästa säsong. Tycker han besitter stor potential.

Vad tycker ni andra?

0

Gillas med Lucas.

Känns också bra att man nämner Eriksson-Ek på målpositionen. 

1

Dick om framtiden i Färjestad från dagens VF. Han är som vanligt väldigt lurig och avslöjar inte allt för mycket. Vad tror ni andra om Dicks vara eller inte vara?

En observation jag har gjort är att han kändes betydligt mer harmonisk i början av serien, han var glad utanför isen, han kämpade stenhårt på isen. På slutet tycker jag att han har blivit otroligt sur/förbannad på planen och att han har börjat glida omkring mer. 

Axelsson mot rekord – men framtiden oklar

Dick Axelsson om poängformen, OS och om han stannar i Färjestad
Foto: HP Skoglund?uuid=0407078b-dc5e-4ece-9a60-b543ab2984

Dick Axelsson, 30, är på väg mot personligt poängrekord i SHL – och en OS-biljett.

Däremot är hans framtid i Färjestad efter den här säsongen oklar.

– Det handlar mycket om vilken situation man är i livet, säger forwardsstjärnan.

Artikeln fortsätter efter annonsen 

I en stor VF-intervju med Peter Jakobsson förra veckan var Färjestads sportchef tydlig med att han vill behålla Dick Axelsson i truppen även över kommande säsong.

– Det är ingen hemlighet att som Dick spelar hockey i dag så finns inga frågetecken från vår sida, sa Jakobsson.

Kontraktet som Axelsson skrev gäller för 1+1 år och för att det inte automatiskt ska förlängas måste någon av parterna säga upp det innan 31 januari 2018. Färjestad lär knappast göra det.

Men frågan är hur Dick Axelsson ställer sig?

– Ja, det finns något optionsår där ja. Det är väl lika bra att förhandla ett nytt kontrakt nu när det går bra, säger Axelsson lite kryptiskt efter Färjestads onsdagsträning.

Det låter som att du är sugen på att skriva ett nytt längre kontrakt?

– Det beror mycket på familjesituationen också. Jag renoverar ett hus i Stockholm och pendlar otroligt mycket, jag är hemma minst en dag i veckan. Men ärligt talat har jag inte tänkt så mycket på framtiden än, jag trivs bra i nuet.

30-åringen påpekar att han trivs bra med korta avtal.

– Jag gillar ettårskontrakt. Man får spela under press och visa man är bra för stunden och nuet.

Efter din succé antar jag att du är het på marknaden.

– Så är det alltid. Är man het kommer det erbjudanden, är man mindre het blir det tuffare. Det enda jag kan göra är att spela så bra som möjligt, sen får man se. Det är så situationen ser ut helt enkelt.

På isen finns det dock inga tveksamheter eller frågetecken.

Dick Axelsson har levererat från dag ett i FBK-tröjan under sin tredje sejour i klubben. Redan nu har han svarat för 25 poäng, 12 mål och 13 assist, på 25 matcher. Behåller han det snittet kommer han att slå sitt personliga poängrekord i SHL med råge. Hans hittills bästa notering i ligan är 35 (10+25) poäng på 48 matcher med Frölunda säsongen 2013/2014.

– Det är när man är 30 som man ska vara som bäst, det är lika bra att föra traditionen vidare, säger Axelsson och skrattar.

Bryr du dig om att slå ditt poängrekord?

– Nej, poäng var viktigare förr. Det är klart att det är skönt för självförtroendet, men det viktigaste är att hjälpa laget och bidra.

Poängproduktionen ser dock ut att kunna ta stockholmaren till Sydkorea och OS i Pyeongchang. Axelsson var återigen med i Tre Kronor när förbundskapten Rikard Grönborg presenterade sin trupp till Channel One Cup i måndags.

Känns det som att OS närmar sig?

– Ja, man har väl en god chans, jag får försöka spela till mig en biljett till OS nu. Det är bara att kämpa på och göra det man kan så får man se vad summan blir i slutet. Det är viktiga matcher vi har framför oss.

Tänker du mycket på OS?

– Klart man har tankarna på det, absolut. Det vore fruktansvärt kul att representera Sverige i ett OS, det trodde man aldrig.

Men närmast läggs fokus på ännu ett toppmöte mot Växjö, det tredje för säsongen. Axelsson ser fram emot drabbningen.

– Det ska bli fantastiskt kul, ettan mot tvåan. De här matcherna är alltid roliga att spela så det är bara att hoppas att det kommer mycket folk och att vi får en riktigt bra ishockeymatch framför allt, säger han.

0