• Announcements

• Stoff

Se nya forumstipset!   2017-09-05

Se till att kolla nya delen för forumstipset - nu behöver ni inte längre vänta länge på rättning!

www.mm.hockeyforat.se/public
Sign in to follow this  
Followers 0
Svennis

Omgång 26 Färjestad BK - Växjö Lakers 2017 - 12 - 07

80 posts in this topic

Ny seriefinal mot Växjö. Två st har redan spelats och det står 1-1 i matcher, där vinsterna togs på bortaplan. 

Alex går in i Rynos kedja och Martin vet inte ens Pennan vart han ska spela.. typ. Tränarna gör bort sig återigen, synd.

0

Steen kan vara spelklar till seriefinalen mot Växjö

ISHOCKEY: "Jag tränar 100 procent på is på onsdag"

FBK-målvakten Stefan Stéen skadades i förlustmatchen hemma mot Malmö för en och en halv vecka sedan.

Nu är han på väg tillbaka lagom till torsdagens seriefinal hemma mot Växjö.

– Jag tränar 100 procent på onsdag. Funkar det så är jag spelklar, berättar Stéen.

På tisdagen gjorde han ett första litet smygtest på is.

– Det kändes positivt. ”Masken” (målvaktstränaren Maciej Szwoch) kallade mig juniormålvakt, haha. Det innebär att jag gjorde inhopp lite här och där under träningen. På onsdag går jag på för fullt igen.

I helgens dubbelmöte i Karlskrona var jättetalangen Olle Eriksson Ek back up till Lars Haugen.

Vad hände egentligen mot Malmö?

2789482.jpg

Skadade FBK-målvakten Stefan Stéen är på väg tillbaka. På onsdag tränar han för fullt igen. Sedan kommer besked om Stéen är spelklar till seriefinalen mot Växjö.MIKAEL LINDBLOM

– Det var en situation i slutet av andra perioden. Jag fick ont men fortsatte ändå. Det borde jag inte ha gjort och Mattias Hell (medicinskt ansvarig) sa till mig i pausen att det var dumt att jag inte klev av direkt. Nu hade jag tur som inte förvärrade skadan.

Trivs med upplägget

Stéen lämnade över målvaktsspaden till konkurrenten och kompisen Lars Haugen.

Man kan anta att deras hårda duell om förstaspaden gjorde att Stéen inte ville överlämna den frivilligt.

Men Stéen trivs med upplägget att de två alternerar.

– Det börjar bli vanligare och vanligare med det målvaktssystemet. Belastningen är hård när vi reser och spelar så ofta. Samtidigt blir man väldigt triggad av konkurrensen, och vill verkligen visa varje dag att man ska stå. Det här genomsyrar ju hela FBK i vinter.

Pushar och stöttar

Först dagen före match får Stéen och Haugen veta vem som ska vakta målet.

– Det finns inget mönster alls. Ibland står vi tre matcher i rad på raken, ibland två.

Tro inte att målvaktskonkurrenterna tittar snett på varandra. De är bästa polare.

– Ja, vi pushar och stöttar varandra på ett härligt sätt hela tiden.

Konkurrenten Haugen är förresten återigen uttagen till uppdrag med norska landslaget i december.

Stéen såg helgens dubbelmöte i Karlskrona framför teven.

Din analys?

– I första matchen var vi grymt stabila. Den andra blev mer en typisk match mot Karlskrona. De kom ut starkt som virvelvindar i första och då spelade vi inte så bra. I andra fick vi hål på dem, och det var skillnaden mot förra säsongen. Karlskrona började backa hem och vi avgjorde på vår skicklighet.

Hur känns det efter att ha tvingats vila i en och en halv vecka?

– Jag är grymt spelsugen!

1

9 minutes ago, Svennis said:

Alex går in i Rynos kedja och Martin vet inte ens Pennan vart han ska spela.. typ. Tränarna gör bort sig återigen, synd.

Suck, jag gillar Pennerborn men kan inte för allt i världen förstå hur han är den enda som INTE kan se att Martin tillför ytterligare en dimension till kedjan med Ryno och Nygård.

Måste ligga en hund begraven här. Vad skrevs in i Alex förlängning av kontraktet? "Lovad en plats bredvid Ryno"?

2

Om han nu så enträget måste ha in Alex i första, hur skulle det se ut om det vore Nygård som får flytta på sig och inte Martin? Var sätter vi då in Nygård?

0

Kan bara, precis som säkert 99% av alla andra, hålla med om att Martin ska spela i 1:a.

Hoppas på 7000 pers minst imorgon!

0

2 hours ago, Erikber said:

Om han nu så enträget måste ha in Alex i första, hur skulle det se ut om det vore Nygård som får flytta på sig och inte Martin? Var sätter vi då in Nygård?

Låter ju lite trist att behöva sätt Nygård i tredje, men jag vill inte ändra på andrakedjan. Så skulle väl bli tredje för honom isåfall. De tre första kedjorna bör ändå spela ungefär lika mycket enligt mitt tycke.

0

4 hours ago, Bengan said:

Suck, jag gillar Pennerborn men kan inte för allt i världen förstå hur han är den enda som INTE kan se att Martin tillför ytterligare en dimension till kedjan med Ryno och Nygård.

Måste ligga en hund begraven här. Vad skrevs in i Alex förlängning av kontraktet? "Lovad en plats bredvid Ryno"?

Litar helt på Pennerborn. Martin har varit lysande, men poängkungen Ryno gör bevisligen inga mål vid hans sida. Tror att man hoppas kunna ändra på det genom att koppla honom med Alex, som är fantastisk i spelet utan puck, som tredje länk igen. Gäller väl att hitta en omgivning för Martin där han kan forsätta producera också. Hoppas på Åslund-Fogström-Martin. Inte fel med vinthundar i flera kedjor och Fogstöm är en smartare center än Linus och Steen. Tror det finns en idè om att alla kedjor ideellt sett ska kunna producera i fem mot fem. Sen får man renodla rollerna i special teams istället.

Edited by Gnell
0

Sedan tycker jag  förstakedjan periodvis blivit ruskigt tillbakapressade i egen zon och gett motståndarna momentum, om det är MJ's "fel" eller ej låter jag vara osagt. 

0

Verkar som Åslund är center mellan Lilliz och MJ, kan bli intressant!

0

47 minutes ago, MaxPower said:

Verkar som Åslund är center mellan Lilliz och MJ, kan bli intressant!

Enligt SHLs Liverapportering just nu:

"Färjestad kan i afton bli nya serieledare men då krävs det att man vinner med fyra mål. Karlstadlaget saknar ikväll Theodor Lennström, Anton Grundel, Ole-Kristian Tollefsen, Linus Persson och Alexander Johansson. Unge backen Herman Johansson kan få göra debut ikväll."

Edited by Gnell
0

om nu Alex är borta igen, varför inte köra MJ i första som "vanligt"?

Och vem spelar med Ryno och Nygård om MaxPower's källa stämmer?

0

Intressant att man äntligen testar Åslund som center, då blir tredjelinan plötsligt ett betydligt större offensivt hot än när man haft Persson/Fogström där. Sett helt okej hittills men kan naturligtvis bli bättre när/om Åslund får lite tid att vänja sig vid den positionen (igen).
Godkänd förstaperiod men laget kan bättre. Tycker att Virtanen tagit väldigt många onödiga utvisningar den senaste tiden. Skulle önska att man kunde spela lite rakare i PP istället för att alltid låsa sig vid sidledspassningarna. Eller ja, en blandning av detta kryddat med fler skott på mål hade varit kanon.
Håller tummarna att man spottar upp sig lite i andra, vore fint att tvåla till Läjkers igen.

0

Är inte det där störning av målvakten vet jag inte vad som är det.

Fattar ingenting, hur kan det där vara mål?

Edited by spelkvitto
0

Vad händer??

Edited by Twisted
0

Jag tycker våra backar har stora defensiva problem. Dags att värva?

1

Ta för fan och värva en toppmålvakt nu om vi vill vara med i vår.

0

1 minute ago, HAL9000 said:

Jag tycker våra backar har stora defensiva problem. Dags att värva?

PJ har ju sagt att vi är ute efter en back så det är nog troligt. 

0