• Announcements

• Stoff

Se nya forumstipset!   2017-09-05

Se till att kolla nya delen för forumstipset - nu behöver ni inte längre vänta länge på rättning!

www.mm.hockeyforat.se/public
Sign in to follow this  
Followers 0
ts73

Datatråden

19 posts in this topic

HJÄLP!!!! Jag blir snart tokig! Har laddat ned minecraft på min dator med win8.1, Men jag kan bara spela det på min användare. Kan man dela det med andra användare med? Så att dom inte behöver använda min användare för att spela. 

0

Har du testat att kopiera .minecraft till de andra användarna från din roaming-mapp? Har du resource packs som du inte vill kopiera av storleksskäl så hade jag gjort en junction med mklink.

Edited by JTK
0

JTK! Jag är 41 år.. Förstår inte ett jota av vad du skriver.. Men det löste sig.. En polare till grabben hade visst fixat det! ;-) 

0

JTK! Jag är 41 år.. Förstår inte ett jota av vad du skriver.. Men det löste sig.. En polare till grabben hade visst fixat det! ;-) 

​Jag var i lite tidsnöd när jag skrev, tanken var att förklara mer ingående om det krävdes:P Skönt att det löste sig.

0

Ah... fanns en passande tråd ju... :)

Nån som har hyfsad koll på photoshop?

Om jag trycker "ctrl+N" så får jag upp en ruta där jag kan välja hur stor bilden ska vara, men när jag trycker "OK" så kommer det inte upp något alls efter det. Försöker jag gå via "file/new" med musen, så får jag inte ens upp rutan där jag får välja storlek...

Lika så om jag försöker drag+drop en bild in till PS... bilden dyker inte upp. Fortfarande bara helt grått.
Vad har hänt? Jag är jättedålig på PS, så jag har ingen aning hur jag återställer detta.

Jag använder Photoshop CS 5 Extended.

EDIT: 420 inlägg :D

Edited by Barrus
0

10 hours ago, Barrus said:

Ah... fanns en passande tråd ju... :)

Nån som har hyfsad koll på photoshop?

Om jag trycker "ctrl+N" så får jag upp en ruta där jag kan välja hur stor bilden ska vara, men när jag trycker "OK" så kommer det inte upp något alls efter det. Försöker jag gå via "file/new" med musen, så får jag inte ens upp rutan där jag får välja storlek...

Lika så om jag försöker drag+drop en bild in till PS... bilden dyker inte upp. Fortfarande bara helt grått.
Vad har hänt? Jag är jättedålig på PS, så jag har ingen aning hur jag återställer detta.

Jag använder Photoshop CS 5 Extended.

EDIT: 420 inlägg :D

Drag drop brukar i regel ge dig ett nytt projekt i PS. Du får nog kolla lite tutorials eller be någon på fiverr om tutoring.. ;) 

0

Tack för svar Stoffie! Det löste sig dock av sig självt, nu funkar det igen. Vet inte hur eller varför dock :P

0

Någon som vet varför vissa filmer jag spelar upp i macbook air med VLC ----> kopplad med hdmi till förstärkare----> till Projektor.

Så kommer bara bakgrundsljudet i högtalarna, när dom pratar så hör man jätte jätte tyst alt ingenting.

Är det något format av film som inte funkar med mina grejor eller är det någon inställning?

0

17 hours ago, Benson said:

Någon som vet varför vissa filmer jag spelar upp i macbook air med VLC ----> kopplad med hdmi till förstärkare----> till Projektor.

Så kommer bara bakgrundsljudet i högtalarna, när dom pratar så hör man jätte jätte tyst alt ingenting.

Är det något format av film som inte funkar med mina grejor eller är det någon inställning?

Alltså, om jag skulle gissa så tror datorn att du vill spela upp i typ 5.1 ljud, och du får bara de bakre högtalarna. Låter lite shady dock. :)

0

2 hours ago, Stoff said:

Alltså, om jag skulle gissa så tror datorn att du vill spela upp i typ 5.1 ljud, och du får bara de bakre högtalarna. Låter lite shady dock. :)

Är nollad när det gäller datorer... GÅr det ändra någonstans? O.o

0

On 4/15/2017 at 14:03, Benson said:

Är nollad när det gäller datorer... GÅr det ändra någonstans? O.o

Missat detta svar.. ofta är det i enbart VLC eller gäller det annat med?

Spontanköpet imorse... billigt med ett graffekort för 8.8k.

gGEkA31.png

0

16 hours ago, Stoff said:

Missat detta svar.. ofta är det i enbart VLC eller gäller det annat med?

Spontanköpet imorse... billigt med ett graffekort för 8.8k.

gGEkA31.png

Blev det ASUS 240hz-skärm till det eller?

0

5 hours ago, Svennis said:

Blev det ASUS 240hz-skärm till det eller?

Har två stycken 140hz redan, känns lite overkill med mer.. ;)

0

On 2017-05-14 at 07:35, Stoff said:

Har två stycken 140hz redan, känns lite overkill med mer.. ;)

Dåligt. Jag trodde bättre om dig. :/ 

0

9 hours ago, Svennis said:

Dåligt. Jag trodde bättre om dig. :/ 

Kanske blir en ASUS ROG 240hz därimellan dock. Min tredje är i nuläget lite ouppdaterad.. Min NHL skärm..

0

Posted (edited)

Jag är jättedålig på datorer och speciellt hårdvara. Och jag har nu ett problem.

Förut har jag kunnat spela mina spel utan att det laggat något. Men nu får någon dag sedan var det som att någon gått in och saboterat prestandan.
Spelen laggar galet mycket, och speciellt när det händer mycket i spelet. I övrigt funkar datorn som vanligt skulle jag säga.

Och det vände liksom över en natt, spelen funkade först bra, men nästa gång jag skulle starta det så laggade det av bara fan.

Vet någon vad som kan vara felet, och hur/var jag ska börja felsöka?

Jag bytte fläktar och kylpasta för kanske ett år/halvår sedan. En vän till mig sa att jag borde byta kylpasta eftersom den jag satte på då var begagnad (akutlösning).

Är ny kylpasta något som skulle kunna göra saken bättre? Och på hur många ställen ska den sitta? På processorn vet jag, men är det någon mer stans?

Några andra idéer eller tankar som kan vara relevanta? Och det skedde ju så plötsligt, kan den informationen vara av något värde?

EDIT: Nu har jag inte observerat hur varm processorn brukar kännas vanligtvis, men när jag lägger handen på processorfläkten så tycker jag den känns ganska varm. Även metallgrejen som sitter mellan fläkten och processorn känns varm.

Har heller inte observerat hur snabbt processorfläkten brukar snurra, men jag tycker mig inte se några konstigheter där iallafall.

Edited by Barrus
0

Posted (edited)

"Metallgrejen" eller kylflänsen finns just för att dra värme från processorn. Luft är väldigt dåligt på att förflytta värme (används mellan glas i fönster för det syftet bl.a) och därför används kylpastan för att se till att det inte finns luft mellan kylflänsen och processorn. Kylpastan i sig är dock mycket sämre på att förflytta värme än kylflänsen så så tunt lager som möjligt utan luftbubblor är vad man strävar efter. (gammal kylpasta brukar bli hård och smulig och därför mycket sämre på sin uppgift.)

Vad har du haft för väder senaste dagarna? Du kyler trots allt med luften från omgivningen. 

Installerat/uppdaterat något nyligen? Kontrollera att ingen annan process ligger och knycker prestanda i bakgrunden. Att det kom så plötsligt tycker jag låter mer som nån mjukvara som spökar. 

Edited by JTK
0

Tack för svar!

Det har varit ganska varmt i luften överlag senaste tiden, så det är möjligt att det kan vara orsaken, eller del av den.

Inget nytt installerat eller uppdaterat på senaste. Har heller inget konstigt som drar extra prestanda vad  jag kan se när jag kollar task manager.

Jag startade förut om datorn och hade minimalt med program igång medan jag provade att spela, och det laggade ändå :(

Så vad blir nästa logiska sak att göra?

0

Kontrollera om du har något sätt att se din temperatur overall på GPU och CPU, håll koll. :) Jag brukar försöka ligga under 65.

0