• Announcements

• Stoff

Donationer - Ni behövs   2017-06-23

Hej alla roliga!
      Varje månad saknas i nuläget ca 25 euro varje månad av vad som behövs för att hålla forumet levande. Jag kommer under sommaren här hålla kolla koll på hur det ser ut och därefter avgöra om det är så att vi har tillräckligt med personer för att hålla det flytande eller inte. Nu är det även öppet att använda swish på 0768382499.

Läs om hur man donerar här nere:

• 1
Stoff

Forumsbetalning

Question

logo_PayPal.gif

Då var det dags för en tråd gällande forumsbetalning. 

Har sedan tidigare letat om man kan lösa det på annat vis, men svaret har blivit nej där. Hitintills har jag själv stått för all månadsvis betalning men den källan börjar även den sina. På grund av detta så har jag nu öppnat upp så att vi alla kan ta och stå för en bit av kalaset. Det kostar inte mycket, men tillräckligt mycket för att det ska bli ett par tusen om året för 1 individ. Totalt ligger minimumkostnaden på €45 per månad. Allt utöver det, om det blir mer än så, kommer läggas i en buffert / alternativt läggas på vidare utveckling. Då allt är transparent kommer allt redovisas för den som vill veta och eventuell utveckling kommer prioriteras av oss tillsammans.

Hur gör man?

Det jag personligen helst ser är att man väljer att abonnera med en liten summa varje månad, vad man kan spara undan helt enkelt. Många bäckar små kan innebära att vi lätt avstyr kronofogden och låter vårt forum leva föralltid. Orsaken till att abonnera föredras är att vi då kan se hela tiden hur mycket som behövs och om det är överflöd, medans klumpsummor ofta är något medlemmar i regel glömmer bort att donera även om man vill och kan. 

Frågor på detta? Kör på! All betalning sker via paypal, där kan du själv välja om det är med kort eller bankkonto du vill köra med. När du donerat / abonnerat, skriv gärna här eller skicka PM så att en annan kan hålla lite koll på vem som är vem. :) Vem vet, kanske blir lite special features down the line för de som kan spara undan lite, så att man känner sig lite speciell. :) 

Nu är det även öppet att använda swish på 0768382499.

1

67 answers to this question

• 0

Inte så farligt som jag trodde.

Nein. :) Sen finns ju möjligheten att använda "svarta medel", men annars, om man kör vitt, så blir det ju skatter och avgifter dessvärre.

0

• 0

Har nu börjat donera månadsvis i alla fall. Hoppar fler gör det samma, tänkt vad tomt det skulle vara utan detta forum.

0

• 0

1.58 euro inkommet. :) då har vi ju ca 38 euro att köra in under morgondagen, annars kommer förmodligen forumet gå inaktivt under lördagen och vidare då betalningen förfaller då. FYI ni som bryr er :) 

0

• 0

Hade önskat att jag kunde hjälpa till men just nu så pluggar jag och därmed har jag ingen direkt inkomst mer än Csn så tyvärr. 

Annars hade jag ställt upp igen. :)

0

• 0

Ska försöka att komma ihåg att skicka över en slant efter jobbet. Men hur kommer det sig att det är så dyrt per månad? Hyrs hela forum-plattformen?

1

• 0

Ok. Får börja med att be om ursäkt. Tycker mycket bra om forumet, men har helt enkelt missat att det sitter folk och betalar ur sina egna fickor för att jag ska kunna läsa och dela med mig av hockeyåsikter.

Folk som lägger ner stora delar av sin fritid på forumet ska absolut inte betala för att hålla det igång. Utöver det bör man betala efter förmåga. Min förmåga är relativt god, iaf om man jämför med folk som går på CSN...

Lade därför en engångsdonation på €50, och ett abonnemang på €5, och hoppas att forumet kan komma igång snart igen. 

4

• 0

Sådär, en liten julklapp på €20 och ett abonnemang på €5. Skriver inte så mycket själv här men är inne och läser nästan varje dag. Skulle vara trist om man inte längre fick grotta ner sig här efter en förlust, eller ännu hellre förstärka känslan av en vinst.

Edit: uppenbarligen har jag ju inte skrivit alls här innan, senaste posten var nog på förra forumet o.O

Edited by Televinken
3

• 0

Hade inte heller en susning om att detta betalades ur egna fickor och det ska inte behövas. Vet inte om det är för sent nu men jag lägger gärna en slant till forumet. Jag lägger in en donation ikväll efter jobbet och lägger sedan en stående månadsbetalning på 10€ för att hjälpa igång forumet igen. 

Hur tråkigt skulle mitt liv inte bli om forumet försvann? Hemska tanke....

Edited by Mikey13
3

• 0

Det var tamefan på det berömda! :)

Då ligger vi i nuläget helt 100% betalt och vi kör upp allt igen. Om inte betalning hade gått in till TransIP (Vår provider) så hade servern dött idag, men ett par timmar innan absolut sista försök på dragning gjordes så kom det in tillräckligt. Perfekt. :)

Eftersom en del har lagt in månadsbetalning så kör jag en update hur vi ser ut nästa månad, så alla ser vart saker och ting tar vägen.

Edited by Stoff
2

• 0

Ska försöka att komma ihåg att skicka över en slant efter jobbet. Men hur kommer det sig att det är så dyrt per månad? Hyrs hela forum-plattformen?

Innan har vi haft billigare, detta gjorde att folk slutade surfa in då sidan var seg, saknade funktioner osv. Nu står jag själv för de flesta funktioner, men att den var seg går bara behjälpa med att ha en snabb server. Den server vi har är rätt billig med tanke på vad vi får ut, men jämfört med gratis så är det ju självfallet dyrare. Så, vi kan självfallet gå ned i pris, men då kommer forumet vara på nedgång istället för uppgång som det är nu i antalet besökare per dag/månad osv. Sen har vi ju just nu en plattform som aktivt utvecklas. Det är ca 5 patcher jag kan slänga på idag, men varje patchning innebär driftstopp i minst 30 min och så kan det ju finnas buggar, brukar därav avvakta lite smått med varje patch för att vi ska slippa sånt. (Forumsplattformen är en köpt licens för ca 2000kr, så vi betalar enbart ca 60e i halvåret för att vi ska få tillgång till uppdaterinag. Detta kan vi självfallet skita i men då går vi miste om nymodigheter som igentligen är orsaken till att vi bytt från början)

Inga problem dock att man inte har råd, inte vill eller kan. Det är inte någon som begär hoppas jag, men, om ingen kan, vill eller sådär så kommer forumet dö ut, precis som det gör om vi väljer en gratislösning. :) 

0

• 0
On 2015-12-16 at 21:18, Stoff said:

Innan har vi haft billigare, detta gjorde att folk slutade surfa in då sidan var seg, saknade funktioner osv. Nu står jag själv för de flesta funktioner, men att den var seg går bara behjälpa med att ha en snabb server. Den server vi har är rätt billig med tanke på vad vi får ut, men jämfört med gratis så är det ju självfallet dyrare. Så, vi kan självfallet gå ned i pris, men då kommer forumet vara på nedgång istället för uppgång som det är nu i antalet besökare per dag/månad osv. Sen har vi ju just nu en plattform som aktivt utvecklas. 

Jag tycker att detta forum är det absolut bästa hittills. Du gör ett fantastiskt jobb med det och jag tycker personligen inte att du ska behöva lägga några mer pengar på forumet.

Jag har nu donerat 20€ och lagt en månadsbetalning på 10€/månad och hoppas att fler vill göra detsamma, det behöver inte vara lika mycket men allt är säkert välkommet.
Hoppas och tror att forumet får leva vidare i detta format som jag tycker är kanon.

Edited by Mikey13
1

• 0

Hur ser det ut nu?

Har forumet en fast inkomst som överstiger kostnaden?

0

• 0
19 minutes ago, Em1l said:

Hur ser det ut nu?

Har forumet en fast inkomst som överstiger kostnaden?

Förra månen så hade vi lite cash över som jag då betalade största delen av denna månad med, lite från egen ficka. Dock kommer nästa faktura nu vid månadsbrytet på ca 45e, totalt inkommet hitintills är detta :
1FzRzyn.png

Glöm dock inte, ju mindre donation, desto mer avgift från paypal. :) Saknas alltså ca 25 euro i skrivande stund.

0

• 0

Hoppas lite mer folk kan hoppa på abbonnemangståget. Det är rätt många aktiva här inne, och det är inga stora pengar som behövs varje månad. Stoff ska inte behöva lägga ut själv...

0

• 0

Uppdatera oss gärna hur det går. Jag har en stående donation på 10€ varje månad men om det saknas så kan jag nog klämma in någon engångssumma om det behövs.

0

• 0

I nuläget ligger vi 23.5 euro efter, har alltså inkommit ca 1,58 (2, minus avgifter), sedan sista redogörelsen. :) 

0

• 0

Har donerat 15EUR utöver de 10 som jag har som stående varje månad.

Hoppas att fler vill donera så detta fantastiska forum får leva vidare.
Jag tycker att man även i andra trådar skulle kunna slänga in en liten påminnelse att forumet kräver donationer för att överleva så att fler vet att det behövs.

Edited by Mikey13
0

• 0

Just nu hittar jag inte ens hur man går tillväga för att betala.

0

• 0

Edit: Dubbelpost

Edited by JTK
0

• 0
4 hours ago, JTK said:

Just nu hittar jag inte ens hur man går tillväga för att betala.

La precis till det hela på högersidan igen. Kommer försöka uppdatera där vartefter det lider. :) 

0

• 0
2 minutes ago, Stoff said:

La precis till det hela på högersidan igen. Kommer försöka uppdatera där vartefter det lider. :) 

Ja där var det visst, hoppas min donation blev riktig. Men det hoppas jag. Donerade till samma mailadress som tidigare så det borde ha blivit rätt?

0

• 0

Donerade 10 EUR. Nu tycker jag vi ser till att lösa att löpande månadsbetalningar täcker kostnaden framöver.

0

• 0
1 hour ago, Mikey13 said:

Ja där var det visst, hoppas min donation blev riktig. Men det hoppas jag. Donerade till samma mailadress som tidigare så det borde ha blivit rätt?

Ahrå, det kom in. Det tillsammans med JTK löser månadens faktura som går ut om några dagar. :)

1

• 0
18 minutes ago, Stoff said:

Ahrå, det kom in. Det tillsammans med JTK löser månadens faktura som går ut om några dagar. :)

Underbart, då får vi ha kvar forumet minst en månad till. 

Kommer dock inte att kunna lägga lika mycket varje gång så jag hoppas att fler vill bidra. :D

0